• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عامل ضرب و شتم دو زن در خیابان کابل پس از پخش گسترده ویدیوی رویداد شناسایی شد

عامل ضرب و شتم دو زن در خیابان کابل پس از پخش گسترده ویدیوی رویداد شناسایی شد

وزارت داخله اعلام کرده که تحقیقاتی را در مورد ویدیوی که در آن دو زن جوان از سوی چند فرد ناشناس و در حضور پلیس مورد ضرب و شتم (لت و کوب) قرار می‌گیرد، انجام داده است. عامل این کار شناسایی و دو سرباز پلیس در ارتباط به این موضوع احضار شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله گفت که تحقیق از دو سرباز پلیس احضار شده، ادامه دارد، عامل اصلی این کار نیز شناسایی شده و آنان نیز برای تحقیق فرا خوانده شده‌اند و نتیجه نهایی نیز بعدا نشر خواهد شد.

فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل نیز گفت که پلیس روز گذشته تحقیقات را در این مورد آغاز کرده و برای دستیابی به حقیقت، همکاری این زنان جوان با پلیس الزامی است.

او گفت که پلیس کابل انتظار دارد تا این زنان جوان با آن‌ها تماس بگیرند و توضیح دهند که چرا و از سوی چه کسانی لت و کوب شده‌اند؟ تا این موضوع به شکل جدی و همه‌جانبه بررسی شود.

وزارت امور زنان نیز از این موضوع به شدت ابراز نگرانی کرده‌ است.

داستان از چه قرار است؟
در روزهای گذشته ویدیوی در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد که نشان می‌دهد دو زن جوان از طرف چند پسر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، در زمان انجام این کار چند سرباز پلیس در محل حضور دارند و فقط نظاره‌گر هستند.

در این ویدیو پیداست که فردی به یکی از این زنان حمله می‌کند و با او درگیر می‌شود. در ویدیوی دوم که از این حادثه همرسانی شده، فردی که صورتش با دستمال پوشانده شده است، بر موتر حامل این زنان یورش می‌برد و سپس صدای فریاد آنان به گوش می‌رسد.

به نظر می‌رسد افرادی که به این زنان حمله و سپس آن‌ها را لت و کوب کرده‌اند، کارمندان یکی از نهادهای امنیتی دولت باشد، زیرا افراد یاد شده مخابره بدست دارند و ماشین‌های زرهی نیز در محل دیده می‌شوند. تصاویر نشان می‌دهد که آنان جاده را بر دیگر خودروها بسته تا خودرو مقام‌ها از آنجا عبور کند. موضوعی که در افغانستان به " گرفتن خط سیر" معروف است.

برای شهرندوان کابل این صحنه‌ها آشنا است، زیرا ماموران امنیتی ساعاتی از صبح و شام، برای عبور و مرور مقام‌های دولتی، جاده‌ها را مسدود می‌کنند و مانع عبور و مرور خودروها و عابران تا زمان عبور کاروان مقام‌های دولتی می‌شوند.

در مورد محل وقوع این حادثه تاکنون اطلاعات دقیقی در دست نیست و همچنین مشخص نشده که این زنان جوان چرا و به چه دلیلی لت و کوب شدند.

در همین حال وزارت امور زنان کشور از ضرب و شتم این دختران جوان در برابر چشمان پلیس به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرده است. رویا دادرس، سخنگوی این وزارت گفت که نیروهای امنیتی مطابق قانون مسئولیت دارند که فضای مصون را در جاده‌ها و خیابان‌ها برای زنان فراهم سازند.

به گفته او، سربازان پلیس حاضر در محل این حادثه با وجود داشتن وظیفه قانونی، به عنوان تماشاچی حضور دارند و هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

خانم دادرس در ادامه افزود که قرار است فردا کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان با حضور نمایندگان نهادهای امنیتی برگزار شود و وزارت امور زنان این موضوع را در کمیسیون مطرح و از نهادهای امنیتی در مورد این عملکرد پلیس توضیح خواهد خواست.

به گفته او، مطابق قانون منع خشونت علیه زنان، ضرب و شتم زنان در محضر عام جرم‌انگاری شده و افراد دخیل باید بازداشت و مجازات شوند.

انتشار ویدیوی لت و کوب این دو دختر جوان در برابر چشمان پلیس، واکنش‌های گسترده‌ای کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی‌داشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار توضیحات در این زمینه شده‌اند و گفته‌اند که این گونه رفتار از سوی شماری از سربازان پلیس بارها سر زده و باید جدی پیگرد قرار گیرد.

  پربازدید ترین