• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا گلبدین حکمتیار به گروه طالبان پیشنهاد ائتلاف داد؟!

اخیرا گلبدین حکمتیار با ارسال نماینده به اجلاسیه دوحه از طالبان خواست دست برتر را در مذاکرات حفظ کند تا بتوان امتیاز بیشتری از کابل گرفت. پیشتر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به طالبان پشنهاد داده که با هم متحد شوند. او گفته است که حزب اسلامی و طالبان ارزش های مشترکی دارند.
 
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی روز گذشته (جمعه) در جریان ادای نماز جمعه به گروه طالبان پیشنهاد ائتلاف داده است.
 
حکمتیار گفته است که ارزش‌های طالبان و حزب اسلامی مشترک است و اگر این دو باهم متحد شوند، هیچ قدرتی در مقابل آنان ایستادگی نمی‌تواند.

به نظر کارشناسان، حکمتیار به دنبال این است از طرف طالبان استفاده کرده و قدرت از دست داده خود را بازسازی کند. شنیده ها نشان می دهد طالبان به دنبال درج رهبر معنوی خود در راس حکومت و تغییر قانون اساسی و تسلط بر سه ارکان دمکراسی است به طوری که سهم وتوی تمامی قوانین، مقرارات و تنظیم قوا در اختیار این رهبریت معنوی قرار بگیرد. با این حال هنوز دولت افغانستان به این توافق تمکین نکرده اما فشار از سوی مقامات امریکایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بسیار زیاد است. گزارش ها حاکی است ترامپ با انتشار نظر سنجی های مختلف به اعضای شورای امنیت این کشور مدعی است هرچه سریعتر باید پرونده ی افغانستان بسته شود حتی اگر این توافق به نفع طالبان تمام شود.

کارشناسان معتقدند برنده شدن در انتخابات 2020 تنها دلیل فشار خارجی ترامپ است و این توافق قرار نیست به منافع مردم توجه کند.

  پربازدید ترین