• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کدام دستاوردهای 19 ساله اخیر باید حفظ شود؟!

کدام دستاوردهای 19 ساله اخیر باید حفظ شود؟!

یک تعداد این جمله را پیهم نشخوار می کنند و حتی این جملات و دیدگاه در نشست قطر نیز سایه انداخته و تاکید دارند که باید دستاوردها حفظ گردد؛ کدام دستاوردها؟

اعضای گفتگو کننده طالبان در قطر بصورت هماهنگ و یکپارچه بصورت جدی خواهان ایجاد حکومت اسلامی به شیوه امارت هستند و ایتلاف با دولت فعلی را خودکشی تلقی می کنند. آنان اعتقاد دارند که با کشتی در حال غرق شدن اشرف غنی دولت ایتلافی تشکیل نخواهند داد و این اقدام طالبان را نیز غرق خواهد کرد. آنان همواره تاکید کرده اند که تنها طالبان می‌توانند به جنگ پایان دهند و ثبات را به افغانستان بیاورند.

عباس استانکزی معاون رییس هیأت گفتگوکنندۀ طالبان در مصاحبه با سی‌بی‌اس تأکید کرد که طالبان با جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده همکاری می‌کنیم و ثابت می‌سازیم همان‌طوری که یک دشمن سرسخت بوده‌ایم، در آینده یک همکار استوار و قابل اعتماد خواهیم بود.
این عضو ارشد گروه طالبان افزود: «حالا نوبت طالبان است. رژیم افغانستان را برای سه تا پنج سال به طالبان واگذار کنید. طالبان در افغانستان یک واقعیت‌اند. تنها طالبان می‌‎توانند این جنگ را پایان داده و ثبات را به افغانستان برگردانند. طالبان از جنگ خسته شده‌اند، اما فداکاری‌های 20 سال گذشته را هدر نخواهند داد. این گروه بدون نتیجه میدان را خالی نخواهد کرد.
او در این مصاحبه تأکید کرده است: «در حال حاضر حکومت‌های امریکا و افغانستان طرح B ندارند و تنها طالبان‌‎اند که دارای طرح‌های A و B اند، طرح A ما راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز است و طرح B ما قطعاً تصرف افغانستان با نیروی نظامی. اگر گفتگوها به بن‌بست بخورد، ایالات متحده تنها چند گزینه در اختیار دارد. اگر طالبان میز مذاکره را ترک کنند و جنگ خود را علیه نیروهای افغانستان و حامیان خارجی آن‌ها از سر بگیرند، فرماندهان نظامی امریکا ممکن از رییس‌جمهور ترامپ بخواهند که روند خروج را متوقف کرده یا حتی عقب‌نشینی مداوم نیروهای امریکایی در این کشور را برعکس سازد.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفتگو با طلوع اظهار داشت که معقول نیست جنگ 20 ساله در ساعتی به پایان برسد بنابراین باید درباره دلایل این جنگ بحث شود و مشکلات بصورت نهایی به پایان برسد. سپس آتش‌بس برقرار شود و اگر مشکلات برطرف نشود، احتمال این که فردا در میز مذاکرات به توافق نرسیم وجود دارد.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره نظام آینده افغانستان نیز گفت که طالبان یک نظامی اسلامی می‌خواهند که در آن ارزش‌های مردم این کشور تعریف شود. هدف ما پایان اشغال است و همچنین برپایی نظام واقعی اسلامی که پاسخگوی مردم باشد.

تا اینجا موضع طالبان مشخص و واضح است اما هیات دولت افغانستان تا چه اندازه در برابر این خواسته های طالبان واکنش نشان داده است؟
دولت افغانستان نظام کنونی و قانون اساسی کشور را خط قرمز اعلام کرده است.
امرالله صالح معاون اول اشرف غنی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: طالبان یک گروه «کوچک زشت و خشن» است و جمهوریت یک اکثریت ارزش‌محور و انسانی. مردم نگران نباشند و منتظر ذوب‌شدن طالبان در کوره‌ جامعه باشند. تاریخ گواه پیروزی زشتی بر زیبایی نیست و نخواهد بود.
وی با مقایسه نظام جمهوری اسلامی با رویکرد طالبان، نوشت که جمهوریت نظام عدلی و قضایی دارد، اما طالبان به دادگاه صحرایی اعتقاد دارند. همین امر سبب شده است که دولت افغانستان هزاران زندانی طالبان را در بند داشته باشند، اما آن طرف، طالبان هر کسی را که اسیر کرده، سر بریده‌اند.
معاون اول اشرف غنی در ادامه نوشت که مردم در شهرها از طالبان نفرت دارند و ساکنان روستاهای تحت تسلط طالبان نیز برای آزادی از «چنگال» این گروه لحظه‌شماری دارند.
از دید طالبان معنای اقتصاد، باجگیری تحت عنوان عشر و صادرات منظم تریاک است که هر کسی به آن تمکین نکرد، با قمه و یا تیر مجازات می‌شود.

اشرف غنی نیز که به همراه با معاونان خود به بامیان سفر کرده با اشاره به روند مذاکرات صلح گفت: تیم رهبری حکومت مصمم، واحد و یکپارچه است و در حراست از منافع ملی استوار ایستاده است. آواز رسای هرجوان، زن، مرد و عالم این کشور را به حمایت از جمهوریت خواهان هستیم.

هیات افغانستان هم بر ارزش‌های قانون اساسی افغانستان تاکید دارد.
اما در این میان کسی نیست بپرسد کدام دستاوردها باید حفظ شود!؟
بقول آقای نویسنده و تحلیلگر ورزیده آقای عطا صفوی؛ "معلوم نیست این طرز دید احمقانه ازکجا آب میخورد؟
بکار بردن این جمله ننگین در حقیقت توهینی است به کرامت و عزت انسانی و عملی است نابخردانه.
چه دستاورد ننگینی؟ کدام دستاورد؟

وقتی یک تعداد تحلیلگران سیاسی و نظامی و اقتصادی و گویا افراد چیز فهم در میز مدور رسانه ها دعوت میشوند و این جمله را پیهم نشخوار میکنند و حتی این جملات و دیدگاه در نشست بین الافغانی در قطر نیز سایه انداخته و تاکید دارند که باید دستاوردها حفظ گردد!

یعنی این دستاوردهای 19 سال اخیر عبارت اند از:
پنج میلیون شهروند معتاد به مواد مخدر؛
عدم امنیت سراسری؛
اوج تعصب و قوم پرستی؛
جابجایی ناقلین در شمالی و شمال کشور و تکمیل فصل خیانت ناتمام امان الله؛
تبدیل شدن ارگ به مرکز روسپیگری؛
چپاول و غارت دارایی های مردم؛
کشور در کام اشغالگران؛
تجاوز جنسی به اطفال؛
کوچ اجباری برادان هندو و سیک از این وطن؛
دموکراسی قلابی و حقوق بشربی پایه و حقوق زنان قلابی؛
غرق شدن صدها هموطن در اب های یونان و ترکیه...؛
انجو سالاری یعنی مرکز آغاز بدبختی؛
غضب ملکیت دولت و به صدا درآمدن زنگ چور در مقابل دارایی های عامه؛
نابودی سازی کامل زیر ساخت های اقتصادی که وابسته به شرایط محیط سازگار بود؛
رشد کشت، تولید و قاچاق مواد مخدره؛
ترورهای دسته جمعی؛
بیش از 80 درصد مردم در زیر خط فقر؛
بیداد کردن فحشا درسراسر کشور؛
ترویج وتحمیل جعل تاریخ؛
قایم نمودن ریکارد جهانی درجنایت ضد بشری؛
اوج گرفتن رشوت و بیداد نمودن فسا د اداری که درجهان مقام اول را کسب نموده است؛
میلیون ها انسان دراین مدت خانه و کاشیانه خود را ترک کردند ومهاجر شدند واز مهر وطن محروم گردیدند؛
ثبت میلیون ها بیجا شده در داخل کشور؛
فروختن فرزند بخاطر تامین زندگی بقیه خانواده که درتاریخ بینظیر است؛
مملکت محتاج دربدر و خاک برسر؛
فریاد و زجه خون آلود مادران و به خاک خون کشیدن فرندان شان که روزانه صدها نفر در یک شبانه روز در گورستان بخاک سپرده میشود؛
رواج فرهنگ انتهار؛ انفجار؛ اشتهادی...؛
و...

اگر این است دستاورد های ننگین نوزده ساله که بدون تردید که چنین است و فقط شمه ای این دستاورد جنایت بار ذکر شد، بهتر است هرچه زودتر نابود گردد و به این لکه ننگین خاتمه داده شود و یا اگر دستاورد به معنی رونق "ستاره افغان" بوده باشد و به اصطلاح خود را به استایل غرب برابر کردن همچون گدایان شیک پوش و آنهم از حساب دیگران بحث جداگانه ای است... و یا هم دسترسی به رسانه ها و آنهم که برای هدفی دیسانت شده اند.

باور کنید که این دستاورد در کشور یمن و سومالی که دولتی و حاکمیتی وجود ندارد مردم از داشتن این امکانات محروم نیستند. با انکه ایتلاف ضد انسانی عربی و امریکایی هر روز در آنجا جنایت میکنند. ولی جنایتی که در کشور ما جریان دارد در آنجا کمتر است.
بنآ اگر فاقد درک و عقلانیت سیاسی در زمینه هستید و یا هنوز نمیدانید و یا نمیخواهید بدانید که در این سرزمین چه میگذرد و اگر کاری از دست تان ساخته نیست؛ لااقل سکوت کنید و مبلغ این رژیم فاسد خونین نشوید و دهان تان را ببندید."

  پربازدید ترین