• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده مجلس: بعضی ها می خواهند وحشیانه ترین خودکامگی را به افتخارات یک ملت تبدیل کنند

نماینده مجلس: بعضی ها می خواهند وحشیانه ترین خودکامگی را به افتخارات یک ملت تبدیل کنند

یک نماینده مجلس گفته است که بعضی‌ها می‌خواهد که بدوی‌ترین شکل ستم‌گری و وحشیانه‌ترین نوع خودکامگی و خشونت را به افتخارات و مقدسات یک ملت تبدیل کنند.
 
عارف رحمانی نماینده مجلس در توییترش نوشته است، "واکنش‌ها به سخنان آقای دانش خلاف انتظار و تکان دهنده است. بعضی‌ها می‌خواهد که بدوی‌ترین شکل ستم‌گری و وحشیانه‌ترین نوع خودکامگی و خشونت را به افتخارات و مقدسات یک ملت تبدیل کنند. امری که غیر قابل دفاع و بدور از منطق انسان امروزی است."
 
او نوشته که "آیا آنهای که سخنان استاد دانش را توهین به مقدسات شان می‌دانند، حاضرند سخنان آرین یون را که خواهان قتل عام مجدد هزاره‌ها شده است و انتقام چنگیز و هلاکو را از هزاره‌های امروز می‌گیرند، محکوم کنند؟"
 
این نماینده مجلس همچنین گفته است که متاسفانه اوضاع خوب نیست. باید بزرگان کشور فکری به حال بهبودی اوضاع کنند.
 
این در حالیست که دو روز قبل سرور دانش که همراه با اشرف غنی، رئیس جمهور به بامیان سفر کرده بود، در سخنرانی‌اش گفت که "امارت نظامی است، متکی بر اراده یک فرد و بدون رأی و حتی بدون رضایت عامه مردم. این نظام با یک نظام کاملا استبدادی و دیکتاتوری هیچ فرقی ندارد."
 
دانش گفته بود "نظام طالبانی با سلطنت سدوزایی و محمدزایی که به نام امارت یا سلطنت از 1747 (1126ش) تا 1978 (1357ش) به مدت بیش از 230 سال بر افغانستان حکومت کردند، از نگاه روح و محتوا هیچ تفاوتی ندارد."
 
معاون رئیس جمهور بیان کرده بود که در آن نظام‌ها هم "یک گروهی کوچک از یک قبیله به صورت موروثی و با استبداد و دیکتاتوری بر افغانستان حکومت کردند، در نظام امارت نیز حکومت یک فرد به طور مادام العمر بر سرنوشت یک ملت مطرح است، بدون رعایت حقوق اساسی شهروندان و آزادی‌های عمومی و حتی قانون اساسی."
 
او نظام امارت را که موسس آن طالبان است "یک نظام فراقانونی، نامحدود و مطلقه" خواند.
 
همین مقایسه امارت اسلامی طالبان با سلطنت‌های سدوزایی و محمدزایی و "دیکتاتور و مستبد" خواندن، این سلطنت‌ها، واکنش‌های بدنبال داشته است.
 
ادریس زمان، سرپرست پیشین وزارت خارجه در توییترش نوشته که به آقای دانش احترام زیادی دارد، با این حال "تفسیر تجدید نظرطلبانه و نادرست از تاریخ و تلاش برای عمومیت دادن بخش تاریک تاریخ اخیر به دو قرن و سلسله‌های افغانستان، تعجب‌آور و ناامید کننده است."

  پربازدید ترین