• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان و شیعیان

با اینکه در اتخاذ سیاست های سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور همواره ملاحظه داشتم ولی سخنان وی در روز گرامی داشت از صلح، با حضور رئیس جمهور، کاملاً مورد تأئید است.

هیئت دولت افغانستان و هیئت طالبان برای شروع مذاکرات  صلح چند ماده را به عنوان مواد حاکم بر مذاکرات، طرح و اکثر آنرا تصویب کرده اند. اما دو ماده مطروحه از جانب طالبان مورد توافق هیئت دولت قرار نگرفته و مذاکرات را به بُن بست کشانیده است.

یکی: آن رجوع به مذهب محترم حنفی در موارد اختلافی است و ما قبلاً در این باره نوشتیم و دیگری رسمیت تنها مذهب حنفی است و با اقلیت های دینی مطابق مذهب حنفی برخورد می شود. ما قبول داریم با اقلیت های دینی مطابق قانون و مذهب حنفی معامله شود و اما آنچه خطرناک، تنگ نظرانه، جاهلانه و برخاسته از تعصب کور است، قرار دادن مذهب شیعه جعفری در ردیف اقلیت های دینی است و این سخن چنین پیام می دهد که پیروان مذهب شیعه از دائره اسلام خارج است و در قطار پیروان ادیان غیر اسلامی قرار داده شده است.

شیعیان با اینکه به تمام مذاهب اهل سنت به ویژه مذهب بزرگ امام ابوحنیفه (رض) احترام دارند و امام ابو حنیفه را مجتهد و امام بزرگ تعداد کثیری از مسلمانان می دانند، در عین حال معتقدند که مذهب شیعه همان روش پیامبر (ص) و علی (ع) است که توسط فرزندان ایشان تداوم یافت و چون سلاطین بنی امیه و بنی عباس، با آل علی (ع) سخت مخالف بودند، همواره آنان و مذهب شان را سرکوب می کردند و اگر معنویت و اصالت مذهب تشیع نمی بود، با آن همه کشتار شیعیان و جلوگیری از انتشار مذهب شان، قطعاً این مذهب مانند خیلی از مذاهب دیگر، محو و نابود می گردید. اما این مذهب در دل ظلمت جور و سیاهی استبداد، حیات خود را حفظ کرد. علاوه بر آن حضرت امام ابو حنیفه و مذاهب دیگر اهل سنت در هیچ منبع حدیثی نگفته اند که جز مذهب من، مذاهب دیگر باطل است.

با رحلت پیامبر بزرگ اسلام، توسط علمای اسلام از قرآن و احادیث، قرائت های مختلفی صورت گرفت که منجر به ایجاد مذاهب مختلف گردید و مجتهدینی که در راه کشف حقیقت مذهبی تلاش کردند، چه به حق رسیده باشند و چه نرسیده باشند، برای شان از سوی خداوند پاداش داده می شود (للمصیب اجران و للمخطئ اجر واحد) برای اصابت کنندگان به حقو دو اجر است یکی اجر تلاش و دیگری اجر کشف حق، و برای مجتهدی که تلاش نموده ولی خطا کرده است یک اجر تلاش می رسد.

فقهای شیعه تمام مذاهب اسلامی را احترام می کنند و انها را نتیجه تلاش مجتهدین می دانند. و فقهای بزرگ اهل سنت به ویژه امام ابو حنیفه (رح) کسی را که کلمه می خواند مسلمان می داند چه رسد به مذهب اهل البیت. البته در تفکر سلفی ابن تیمیه حرانی و محمد بن عبدالوهاب، غیر از پیروان مذهب خود، تمام مسلمانان به ویژه مسلمانان شیعه را کافر و مشرک می دانند. با اینکه مذهب شیعه همان مذهب اهل بیت پیامبر است. جای خوشی است که تفکر طالبانی در هردو مورد با مخالفت جمهوری اسلامی افغانستان مواجه شده است. زیرا فبول ان علاوه بر اینکه  اصل نظام جمهوری و دستاورد های ان را فرو می پاشاند، نقاق ملی بزرگ در میان ملت عزیز افغانستان نمودار خواهد ساخت.

سید محمد علی جاوید
رهبر حرکت اسلامی آ. ا.

  پربازدید ترین