• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از تاکید طالبان بر فقه حنفی تا سرنوشت غنی

درانی رییس سابق ای اس ای: اگر غنی با آخرین پرواز از افغانستان خارج نشود، سرش را به باد می دهد، چون او جز حمایت امریکایی ها، تکیه گاهی در کشور ندارد.

گفته می شود طالبان تاکید دارند که اساس تصمیم گیری ها در مذاکرات دوحه، فقه حنفی باشد و از مذاهب دیگر حتی نامی گرفته نشود. معنای این خواست و تاکید طالبان چیست؟

تاکید طالبان بر این خواست می تواند بیانگر خواست های احتمالی بعدی طالبان بر همین اساس باشد. مثلا، ممکن است بعدا طالبان بخواهند که در فلان مقام دولتی، فقط کسی می تواند قرار بگیرد که پیرو فقه حنفی باشد. یعنی طالبان می توانند با استفاده از این وسیله، تبعیض بر علیه بخشی از شهروندان افغانستان را قانونی و نهادمند بسازند. هدف مهم دیگر طالبان، ایجاد شکاف در میان مخالفان شان است، تا بدین وسیله بتوانند از میزان مقاومت در حوزه های ضد طالب در مقابل شان بکاهند.

این خواست در کنار خواست دیگر طالبان (توافقنامه شان با امریکایی باید به عنوان سند مادر در مذاکرات پذیرفته شود.) تا حدودی نشان می دهد که خواست های بعدی طالبان چقدر می تواند جدی، سنگین و اصولی باشد. آنها در پی زیر و رو کردن نظام سیاسی افغانستان هستند و متاسفانه توافقنامه دوحه، راه شان برای رسیدن به این هدف را هموار کرده است.

بر اساس این توافقنامه، توافق بر سر یک آتش بس همه شمول و دایمی در کنار توافق بر سر یک حکومت اسلامی آینده ( یک چیز کاملا جدید )، گام بعدی در مذاکرات است. این هیچ معنایی جز از میان رفتن نظام سیاسی فعلی ندارد.

سخنان ترامپ، اشاره های معنادار خلیلزاد که بی شباهت به زورگویی نیست و آنچه تا کنون اتفاق افتاده است همه گویای آن است که به احتمال زیاد توافقنامه دوحه را با فشار نظامی و یا سیاسی و اقتصادی بر کابل تحمیل خواهند کرد، مگر اینکه مخالفان طالبان، فکرهای دیگری بکنند.

شاید سخنان اخیر جنرال اسد درانی، رییس سابق ای اس ای تا حدودی بر آنچه در راه است، روشنی بیاندازد. او ادعا می کند که وضعیت در روی زمین یعنی میدان جنگ روشن خواهد شد، اما طالبان این بار، دیگران را درکنار شان خواهند پذیرفت. یعنی طالبان برنده خواهند بود و با دیگران از این جایگاه روبرو خواهند شد.

جنرال اسد درانی با سردی خاص خودش در مورد سرنوشت اشرف غنی می گوید اگر غنی با آخرین پرواز (شاید منظور آخرین پرواز امریکایی ها باشد) از افغانستان خارج نشود، سرش را به باد می دهد، چون او جز حمایت امریکایی ها، تکیه گاهی در کشور ندارد.

عبدالله وطندار

  پربازدید ترین