• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان: خلیلزاد در صدد تفرقه افکنی مذهبی در کشور است / طالبان حق رد هیچ مذهب و یا قومی را ندارند

نمایندگان: خلیلزاد در صدد تفرقه افکنی مذهبی در کشور است / طالبان حق رد هیچ مذهب و یا قومی را ندارند

شماری از نمایندگان مجلس زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را به نفاق‌افکنی میان اقوام و پیروان مذاهب کشور متهم کردند.

غلام حسین ناصری نماینده مردم کابل در نشست عمومی روز چهارشنبه (2 میزان) مجلس، تاکید کرد که جنگ شیعه و سُنی در افغانستان محال است و خلیلزاد باید دست از شیطنت بردارد.

بر بنیاد گفته‌های ناصری؛ خلیلزاد با شیطنت‌های خود در پشت پرده تلاش دارد تا جنگ شیعه و سنی را در افغانستان شعله‌ور سازد؛ درحالی که این خواب و خیال است.

ناصری با بیان‌ اینکه اینجا سوریه نیست، اضافه کرد: "تاریخ شاهد بوده که بارها نماز جنازه شیعه‌ها را برادران سُنی ما خوانده‌اند و در نماز جماعت نیز برادران سُنی ما پُشت سر شیعیان اقتداء کرده‌اند".

او همچنین گفت که در افغانستان همواره پشتون‌ها در کنار هزاره‌ها و هزاره‌ها پُشت سر پشتون‌ها برای کسب استقلال و حفظ آزادی کشور مبارزه کرده‌اند و تفرقه قومی و مذهبی در اینجا جایی ندارد.

ناصری با اشاره به اظهارات مشاور قبلی شورای امنیت امریکا که گفته بود، حکومت امریکا در کنار طالبان قرار گرفته و علیه مردم افغانستان کار می‌کند، افزود که این خطر جدی است و باید به زمامداران، بزرگان و تیم مذاکره‌کننده افغانستان، یاد آوری شود.

در همین حال خان‌آقا رضایی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان تاکید کرد که طالبان باید بدانند که آنان حق تکثیر و یا رد هیچ قوم و مذهبی را ندارند و در افغانستان همه از حق برابر برخوردارند.

او اضافه کرد که باید طالبان این خواب و خیال را از سر خود دور کنند که با رفتن امریکا می‌توانند از راه نظامی بر ما پیروز شود، چون مقاومت‌گران هنوز در مقابل این جاهلین ایستاده‌اند و تا آخرین قطره خون از مردم دفاع می‌کنند.

رضایی در بخش دیگر سخنان خود گفت که بنابر معلومات موثق جز روز افتتاحیه، هیچ نشست رسمی گفت‌وگوهای صلح تاکنون در دوحه برگزار نشده است.

او خاطر نشان کرد که بهتر است طالبان از این فرصت بدست آمده نهایت استفاده را کرده و دست از کُشتن 25 ساله مردم افغانستان بردارند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که در آغازین روز مذاکرات صلح میان طالبان و هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در قطر، طالبان مسائل و تعصبات مذهبی را مطرح کرده و خواهان حذف رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی و محاکم افغانستان شدند.

این دیدگاه تنگ‌نظرانه، باعث واکنش های منفی زیادی برضد طالبان شد.
حبیب الرحمان پدرام نماینده هرات نیز گفت که هم‌اکنون چشم مردم افغانستان به قطر و مذاکرات دولت با طالبان دوخته شده است.
پدرام اضافه کرد که هرچند ما از این گفت‌وگوها پشتیبانی می‌کنیم؛ اما طالبان باید بدانند که به هیچ وجه نمی‌توانند به زور تفنگ امارت خود را تشکیل دهند.

او با بیان‌ اینکه هنوز هم نسل مقاومت زنده است افزود: جبهه نوین مقاومت در کشور تشکیل خواهد شد و فوج فوج جوانان در مقابل طالبان خواهند جنگید.

سید احمد سیلاب نماینده قندهار نیز گفت که از یک طرف مذاکرات صلح جریان دارد و از طرف دیگر جنگ شدت بخشیده شده و هر روز ده‌ها تن از دو طرف جنگ زندگی خود را از دست می‌دهند که نشان‌دهنده عدم تعهد طرفهای درگیر به پایان خونریزی است.
کرام‌الدین رضا زاده دیگر عضو مجلس هم گفت که دو هفته از افتتاح مذاکرات قطر می‌گذرد اما تاکنون گروه‌های تماس بر سر طرزالعمل مذاکرت به توافق نرسیده و از سوی دیگر جنگ نیز شدت یافته‌است.

او اضافه کرد که با ادامه جنگ و برقرار نشدن آتش بس، مذاکرات معنا و مفهوم ندارد.

  پربازدید ترین