• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود نجیب الله در خیمه لویه جرگه به درگیری انجامید

جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود نجیب الله در خیمه لویه جرگه به درگیری انجامید

تجمع شماری از هواداران نجیب الله، رئیس جمهور پیشین کشور صبح امروز در کابل به درگیری و خشونت انجامید.

امروز، شنبه (5 مهر/میزان) شماری از هواداران نجیب الله، رئیس جمهوری فقید پیشین کشور برای گرامی داشت 24-مین سالمرگ او پیش دروازه دانشگاه پلی تکنیک کابل گردهم آمدند اما به گفته آنها پلیس کابل مانع برگزاری مراسم در تالار لویه جرگه شده است.

در ویدئوهایی که از رویداد امروز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، افرادی با چوپ و چماق بدست نیز دیده می‌شود. پلیس ضد شورش کابل نیز در صحنه حضور دارد.

هواداران نجیب الله در این ویدئوها می‌گویند گردهمایی آنها "مدنی" و "مسالمت‌آمیز" است.

آنها افراد منسوب به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی را متهم به حمله به تجمع خود می‌کنند و از فرماندهی پلیس کابل شاکی هستند که اجازه برگزاری مراسم آنها را در تالار لویه جرگه نداده است.

دولت هنوز درباره این رویداد واکنشی نشان نداده است.

دو روز پیش، شماری از احزاب جهادی نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از برگزاری مراسم بزرگداشت برای نجیب الله در تالار لویه جرگه کابل شده است.

در پای این بیانیه امضای شماری از نمایندگان احزاب جهادی از جمله نماینده حزب اسلامی حکمتیار، امضای نماینده حزب وحدت شاخه اکبری، مولوی قلم الدین، وزیر امر به معروف طالبان دیده می‌شود.

در این بیانیه برگزاری مراسم بزرگداشت برای مرحوم نجیب الله، "هتک حرمت جهاد مقدس" و "مشروعیت" دادن به رژیم "منحله" (اشاره به دولت تحت حمایت شوروی) خوانده شده است.

نجیب الله، آیات و روایات زیادی را در سخنرانی‌هایش قرائت می‌کرد و سیاست مصالحه‌جویانه‌ او در اواخر حکومتش با مجاهدین، هنوز در میان مردم افغانستان هواداران زیادی دارد.

  پربازدید ترین