• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا آمریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد؟

 چرا آمریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد؟

 نشریه جاپانی نوشت که آمریکا به دلیل منافعی که در جنوب آسیا دارد شماری از نیروهایش را در افغانستان حفظ خواهد کرد و این کشور را ترک نمی‌کند.

نشریه جاپانی «دیپلمات» نوشت که اگر مذاکرات بین‌الافغانی منجر به صلح و ثبات در افغانستان شود و نیاز به حضور نظامی آمریکا نباشد زمینه حضور بیشتر سیاسی، اقتصادی و نظامی چین، روسیه و ایران در این کشور مساعد می‌شود که خوشایند واشنگتن نیست.

دیپلمات می‌افزاید: آمریکا از راهبرد توسعه‌ای «ایران – چین» نیز نگران است زیرا به نظر این کشور، جزئیات توافق پکن-تهران مبهم است اما شواهدی وجود دارد که راهبرد جدید ایران به معنای حفظ توازن در افغانستان است.

این نشریه افزود که شکست افغانستان، نه تنها برای آمریکا و متحدانش سنگین تمام می‌شود که حتی موضع کشورهای چین و روسیه را در همکاری با آمریکا مورد پرسش قرار خواهد داد و شتاب برای خروج بدون ارزیابی دقیق، منجر به فروپاشی نظام کنونی افغانستان خواهد شد.

دیپلمات درباره ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز نوشت: آمریکا توجیه لازم را برای حفظ نیروهایش در افغانستان با مقامات این کشور در میان گذاشته است؛ نظامیان آمریکایی زمانی دست به کار خواهند شد که تهدیداتی از افغانستان متوجه امنیت بین‌المللی شود و نیروهای افغانستان نتوانند وضعیت را با موفقیت مدیریت کنند؛ در چنین وضعیتی آمریکا همکاری‌های عملیاتی و اطلاعاتی خود را با افغانها افزایش خواهد داد.

 این نشریه با اشاره به وجود پایگاه‌های آمریکا نیز فاش کرد: این پایگاه‌ها بیش‌تر مخفی هستند و همکاری آمریکا با نظامیان افغانستان نیز ارتباط چندانی به این مراکز ندارد و احتمالا بدون هیچ هزینه‌ و چالش سیاسی و دیپلماتیکی در بخشی از توافق صلح افغانستان و بازیگران منطقه‌ای تصمیم به احداث گرفته شده است.

حدود دو ماه قبل نیز، کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به لایحه جدیدی رأی داد که براساس آن بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان توسط ترامپ موانعی ایجاد می‌شود.

همچنین چندی قبل نیز خلیلزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت ترامپ با اهداف انتخاباتی تلاش دارد تا زمینه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را فراهم کند، نیز تصریح کرد: آمریکا برای آوردن نیروهایش به افغانستان به اجازه کسی نیاز نداشت و اکنون نیز برای خروج این نیروها به اجازه کسی نیاز ندارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به زودی امکانپذیر نخواهد شد.

  پربازدید ترین