• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

زبان های رسمی کشور از گزینه زبان های خارجی در سیستم شناسنامه برقی حذف شد

زبان های رسمی کشور از گزینه زبان های خارجی در سیستم شناسنامه برقی حذف شد

اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گوید که زبان‌های رسمی کشور را پس از آن‌که در شبکه‌های اجتماعی چالش‌ساز شد، از گزینه زبان‌های خارجی در سیستم شناسنامه‌های الکترونیکی حذف کرده است.
 
احمدجاوید رسولی، رییس اداره ملی احصائیه و معلومات، امروز (پنج‌شنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت که زبان‌های رسمی کشور براساس کُدهای  اداره بین‌المللی استندرد و معلومات وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در سیستم شناس‌نامه الکترونیک گنجانیده شده بود.
 
او تصریح کرد که دلیل تیم تخنیکی قبلی این بوده که در لیست زبان‌ سازمان بین‌المللی ستندردسازی، تمام زبان‌های کشور و زبان‌های خارجی به گونۀ ستندرد و معیاری گنجانیده شده، زیرا به زبان‌های رسمی کشور در کشورهای خارجی نیز افهام و تفهیم صورت می‌گیرد.
 
رسولی هم‌چنان افزود که اکنون برخی از حلقات مشخص در پی صدمه زدن به حیثیت اداره بوده و در تلاشند تا این موضوع را بزرگ جلوه داده و از آن سوی استفادۀ نمایند.
 
رئیس اداره ملی احصاییه بیان کرد که تنها یک زبان نه، بل‌که تمامی زبان‌های رسمی و ملی کشور در فهرست زبان‌های خارجی گنجانیده شده است. به گفته او زبان پشتو، ترکمنی، بلوچی و سایر زبان‌ها در این گزینه گنجانیده شده بودند.
 
از سوی دیگر رییس اداره ملی احصائیه و معلومات تصریح کرد که این اداره تمامی زبان‌هایی را که در گزینه زبان‌های خارجی گنجانیده شده بودند، حذف کرده است. او دلیل حذف این زبان‌ها را از گزینه‌ زبان‌های خارجی، جلوگیری از سوء تفاهم عنوان کرد.
 
اداره ملی احصائیه و معلومات در حالی تصمیم به حذف زبان‌های رسمی از لیست زبان‌های خارجی می‌گیرد که در چند روز اخیر شمار از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتقاد داشتند که این اداره زبان فارسی را به دلیل تعصب، در گزینه زبان‌های خارجی درج کرده است.

  پربازدید ترین