• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مکتب های افغانستان به گونه ی کامل بازگشایی شد

 مکتب های افغانستان به گونه ی کامل بازگشایی شد

بر اساس تصمیم کابینه‌ی دولت، سر از روز شنبه (12 میزان)، صنف‌های اول تا دهم مکتب‌ها، به گونه‌ی رسمی بازگشایی شد. طرح بازگشایی کامل مکتب‌ها، هفته‌ی گذشته، از سوی کابینه تأیید شده بود.

با شیوع ویروس کرونا در بهار سال جاری، تمام مکتب‌ها و دانشگاه‌ها در افغانستان، تعطیل شدند؛ اما در ماه اسد، نخست دانشگاه‌ها و بعدتر صنف‌های یازدهم و دوازدهم مکتب‌های دولتی و تمام صنف‌های مکتب‌های خصوصی، در آغاز ماه سنبله، بازگشایی شدند.

بازگشایی کامل مکاتب، در حالی صورت گرفته که وزارت صحت، به تازگی از احتمال آغاز موج دوم ویروس کرونا، هشدار داده است.

با این حال، نوریه نزهت، سخن‌گوی وزارت معارف، می‌گوید که به دانش‌آموزان و آموزگاران، گفته شده که دستورات صحی و فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنند. به گفته‌ی او، در حال حاضر، کاهش شمار دانش‌آموزان و تجزیه‌ی صنف‌ها، غیرممکن است.

بر اساس رهنمود بازگشایی مکتب‌های دولتی، آموزش حضوری مکتب‌ها در مناطق سردسیر، از 12 میزان آغاز و تا 30 قوس، ادامه می‌یابد. از اول جدی تا 15 حوت، رخصتی‌های زمستانی خواهد بود و درس‌های باقی‌مانده، تا 15 جوزای سال 1400 خورشیدی، آموزش داده خواهد شد.

هم‌چنان، امتحان سالانه‌ی دانش‌آموزان در مناطق سردسیر، از 15 جوزا تا 30 جوزای سال 1400 خورشیدی برگزار خواهد شد. از سویی هم، سال تعلیمی 1400 خورشیدی، در مناطق سردسیر، از اول سرطان آغاز خواهد شد.

اما در مناطق گرمسیر، از 12 تا 26 ماه میزان، امتحانات سال 1398 خورشیدی گرفته می‌شود و سال تعلیمی 1399 خورشیدی از اول عقرب، آغاز خواهد شد. درس‌های حضوری در مناطق گرمسیر، در جریان فصل خزان و زمستان، به گونه‌ی عادی ادامه خواهد یافت و امتحان سالانه‌ی 1399 خورشیدی، از اول تا 15 جوزای 1400 خورشیدی گرفته خواهد شد.

پیش از این، با آغاز درس‌های حضوری دانشگاه‌ها و مکتب‌ها، سازمان صحی جهان در افغانستان، نگرانی‌اش را از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، اعلام کرده بود.

  پربازدید ترین