• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین مراسم تجلیل از روز جهانی همبستگی هزاره ها برگزار شد

نخستین مراسم تجلیل از روز جهانی همبستگی هزاره ها برگزار شد

نخستین مراسم تجلیل  از روزجهانی همبستگی هزاره ها به همت دفتر نمایندگی شورای جهانی هزاره در سویدن در شهر استکهلم برگزار شد .

نخستین مراسم تجلیل از روز جهانی همبستگی  هزاره ها امروز 3 اکتبر  2020 با حضور عباس نویان سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در سویدن وخانوم لورنا دلگادو واراس از حزب چپ پارلمان  سویدن ؛زینب مزاری دختر رهبر شهید  وحدت ملی؛و صدیقه مبارز وکیل اسبق  مردم در پارلمان افغانستان  وضیا قاسمی شاعر ونویسنده و چند تن از دیگر فعالین فرهنگی در سالن سازمان ABFبرگزار گردید.

علی نورزاد ریس نمایندگی شورای جهانی هزاره هدف از  برگزاری این مراسم را گردآوری هزاره های مقیم اروپا وتمام جهان و ایجاد همبستگی  واقعی برای احقاق حقوقشان از پیش ظالمان  اعلام کرد و گفت: شورای جهانی هزاره مسئولیت پی گیری تمامی مسایل حقوق بشری مرتبط با پناهندگان  مهاجر را در کشورهای اروپایی  بر عهده دارد تا با ایجاد انسجام باعث قدرت وحمایت از دموکراسی و مردم  سالاری  از مردم افغانستان  و دنیای غرب باشد.


در ادامه زینب مزاری  دختر رهبر  شهید وحدت ملی در زمینه همبستگی هزاره ها بیان کرد : بدون شک رشد و ترقی هر نظام اجتماعی در مشارکت تمامی افراد جامعه خلاصه می‌شود  که این در گرو باورمندی  مردم آن جامعه است که رهبر شهید  عبدالعلی  مزاری نیز با تاکید بر پرورش نسل تحصیل کرده بر هدف گذاری موثر ووتلاش برای تحقق منافع جمعی یک اجتماع ودر قدم بعد شاهد پیشرفت جمعی اشاره  داشتند.

وی  در رابطه با پروسه صلح با طالبان گفت که هزاره ها در این پروسه کجا قرار دارند؟ وتا چه حد طرح احقاق حقوقشان مشخص هست؟با این موضوع مبهم رو به کجا روان  هستیم وچه اینده ای در انتظار مردم مظلوم ما هست؟

او با شاره به اینکه  فرهنگ پایه واساس همبستگی مردم ما می باشد بیان کرد  مردم ما با وجود مشکلات فراوان  داشته هایی چون شعر ،موسیقی، وادب را در خود حفظ نموده  هست وامروزاین وظیفه برعهده هزاره های خارج از کشور می باشد که موقعیت فرهنگی خود را تثبیت کند و بهترین نتیجه از یک هدف وحرکت زمانی حاصل می‌شود  که اعضای ان ایمان به باورمندی و احساس مسولیت  به خود داشته باشد.

هم‌چنین عباس  نویان سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در سویدن در خصوص این مراسم اظهار کرد :حق طلبی انفرادی نمیتواند صدای موثری  داشته باشد واین صدای جمع هست که با ایجاد همدلی ،هم سویی و هم گرایی میتواند شنیده شود به همین خاطر دنیای مدرن برای هر صنفی یک اتحادیه ای ساخته تا از حق هر عضو دفاع کند. سفیر افغانستان در سویدن در اشاره  به سخنان ریس نمایندگی شورای جهانی هزاره یادآور شد که ما از عبدالرحمن  زیاد یاد میکنیم ولی از او عبرت بگیریم تا بار دیگر تکرار نشود.

وی افزود :پیام بابه مزاری این بوده که  باید تمام اقوام کشور در تصمیم گیری شریک باشندتا جامعه  به سمت صلح حرکت کند .

او در ادامه در رابطه با مذاکرات صلح با طالبان گفت: ما باید از تیم دولت حمایت کنیم چون بیرق سه رنگ در دست این رهبران هست  وما محبوریم با در نظر داشت همه اقوام هم سو و همرزم به سمت بازسازی وهدف اصلی جمهوریت برسیم.

هم چنین در حاشیه این تجلیل از کتاب رومان سید ضیاء  قاسمی با عنوان زمستان نیز رونمایی شد. و برنامه های دیگری چون اهدای لوح تقدیر و اجرای موسیقی این برنامه به پایان رسید.

  پربازدید ترین