• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی شهروندان از افزایش دزدی های مسلحانه در کابل

نگرانی شهروندان از افزایش دزدی های مسلحانه در کابل

شماری از شهروندان کشور می‌گویند که اخیرأ دزدی‌های مسلحانه در شهر کابل به‌گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته‌اند و این وضعیت آنان را نگران ساخته‌است.
به گزارش طلوع، در همین حال، شماری از کسانی‌که تجربه رویارویی با دزدان مسلح را داشته‌اند و دارایی‌های شان را دزدان گرفته‌اند، می‌گویند که حالا با تاریک شدن هوا، جرأت نمی‌کنند از خانه‌های شان بیرون شوند.

این شهروندان، پولیس را به ناکامی متهم می‌سازند و می‌گویند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، مردم به پولیس و نیروهای امنیتی بی باور خواهند شد.
صفی‌الله عرب‌زاده که باشندۀ منطقۀ دهبوری ناحیه سوم شهر کابل است، می‌گوید که این منطقه دزدان مسلح روز و شب بی‌هیچ‌گونه هراسی گشت و گذار می‌کنند.
صفی‌الله می‌گویدکه چندی پیش دزدان مسلح لپ تاپش را از نزدش گرفتند: «چند بار، ما شکایت خود را به حوزه رساندیم، به 119زنگ زدیم، وکیل منطقه را گفتیم، ناحیه را گفتیم؛ اما هیچ نتیجه نداد.»

شفیق‌الله، باشندۀ دیگر دهبوری است، او تجربۀ مشابهی از رویارویی با دزدان مسلح دارد: «اگر دولت نمی‌تواند، خوب ما را مسلح بسازد که ما بتوانیم امنیت خود را خودمان بگیریم.»
در حالی‌که وزارت داخله از مردم می‌خواهد که در شناسایی و بازداشت مجرمان با پولیس همکاری کنند، اما امام مسجد منطقه دهبوری می‌گوید که چند هفته پیش مردم محل دو تن از دزدان را بازداشت کردند؛ اما با برخورد دگرگون پولیس روبه‌رو شدند: «دزدان را گرفتار کردند، به حوزه بردند و قاری صاحبان را گرفته بود، قاری صاحبان را در همان حوزه نشانده بودند که از شما تحقیقات می‌شود، اما دزدان رفته بودند.»

با این همه، پولیس کابل می‌گوید که در 72ساعت گذشته نزدیک به 30تن را به اتهام جرم‌های مختلف با هفت میل جنگ‌افزار و مقدار زیادی گلوله و بم‌های دستی بازداشت کرده‌اند.
در کنار این، پولیس کابل از بازداشت دو تن از دزدانی خبر می‌دهد که یک هفته پیش موتر دانشجویان یک دانشگاۀ خصوصی را در منطقۀ بگرامی کابل متوقف کرده بودند و پول، مبایل و آشیای قیمتی دیگر آنان را برده بودند.

حسنی مبارک، دانشجو در کابل گفت: «تلفن یک دوستم که هم اتاقی من بود، دزدان گرفتند، پول اورا هم گرفته بودند؛ او مسافر بود و به یک بن بست مواجه شده بود.»
با آن‌که وزارت داخله و در کل حکومت برای تأمین امنیت کابل از عملی‌ساختن چندین طرح امنیتی سخن زده‌اند اما پایتخت نشینان این طرح‌ها را ناکام می‌گویند.

  پربازدید ترین