• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و هیئت همراه با مرجع عالیقدر آیت الله فاضلی بهسودی

دیدار سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و هیئت همراه با مرجع عالیقدر آیت الله فاضلی بهسودی

محترم عبدالغفور لیوال، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و هیئت همراه، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی –دام ظله العالی-، دیدار و تبادل نظر نمودند.

در آغاز این دیدار، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان، عالمان دینی و مراجع عظام تقلید و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی را مایه خیر و برکت برای ملت افغانستان و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران و مایه دلگرمی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران دانست و آرزوی دوام توفیق نمود. سفیر کبیر افغانستان در تهران از مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) به نیک یاد نمود و گفت: ایشان در طول عمر پر برکت خویش، منشأ برکات فراوان برای جامعه افغانستان بوده است.

ایشان با اشاره به اوضاع جاری کشور و نقش برجستۀ عالمان دینی در کنترل جنگ و خشونت ها، گفت: افغانستان سالها است که در ناامنی به سر می برد و هر روز، ده ها  نفر از هموطنان ما، جان خود را از دست می دهند، چنانکه متأسفانه در روزهای گذشته تعداد سی نفر از کودکان هموطن ما در ولایت ننگرهار، در حالی که قرآن به دست داشتند، در اثر انفجار جان خود را از دست دادند.

ایشان بیان داشت: آنچه باعث تأسف بیشتر است اینکه این کشتارها و خشونت ها، از آدرس دین انجام می شود.

آقای لیوال با اشاره به مسائل جاری کشور، مرجع عالیقدر را در جریان مذاکرات صلح دوحه  قرار داد و گفت: امروز در افغانستان مسأله صلح مطرح است و نمایندگان دولت افغانستان در دوحه قطر با طالبان در حال مذاکره هستند و طالبان خواهان آن هستند تا فقه حنفی را مبنا و ملاک مذاکرات قرار دهند. این در حالی است که دولت افغانستان، تلاش دارند حقوق همه اقوام و مذاهب بر اساس قانون اساسی و لوی جرگه رعایت شوند.

آقای لیوال، با توجه به جایگاه والای مراجع معظم تقلید و عالمان دینی گفت: دولت افغانستان از عالمان دینی و مراجع تقلید انتظار دارد از پروسه صلح بر مبنای قانون اساسی و لوی جرگه افغانستان حمایت کنند، تا حقوق همه مذاهب و اقوام کشور تثبیت و خواسته تمام اقلیتهای مذهبی و قومی تأمین گردد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش گفت: سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، در حال آماده سازی زیر ساخت صدور تذکره و پاسپورت برقی در تهران، زاهدان، مشهد و قم می باشد، متأسفانه برخی از کافی نت داران، از این فرصت استفاده نموده و از برخی هموطنان مهاجر اخاذی می کنند. از عالمان دینی می خواهیم در این زمینه مردم را آگاه نمایند.

ایشان در پایان سخنان خویش نیز به مسأله صلح اشاره کردند و آرزوی صلح پایداری و تأمین حقوق و خواسته های برحق همه اقوام و اقلیت های کشور نمود.
پس از سخنان سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی -مدظله العالی- به جناب آقای لیوال و هیئت همراه ایشان خیر مقدم گفت و حضور ایشان را در جهموری اسلامی ایران به عنوان سفیر و نماینده تام الاختیار کشور، یک توفیق بزرگ برای انجام خدمت به هموطنان مهاجر خواند.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی -دام ظله العالی-، با اشاره به گفتگوهای صلح قطر، فرمودند: صلح یک مسأله اساسی است، هم مبنای عقلی دارد و هم مبنای دینی؛ در هیچ دین و آئینی، به مانند اسلام بر مسأله صلح، تأکید نشده است. متأسفانه در افغانستان بسیار با تأخیر موضوع صلح، در دستور کار قرار گرفت. ضرورت داشت که پیشتر از این و بیشتر از این، در این زمینه اقدام می شد. ایشان فرمودند: در پروسه صلح، باید مصالح تمام اقوام و مذاهب موجود در افغانستان و حقوق زنان در نظر گرفته شود، تا زمینه آرامی و آبادانی و امنیت در کشور برای تمام هموطنان فراهم گردد.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به شرایط سخت ناشی از بیماری کرونا و تأثیر آن در زندگی مهاجرین بی بضاعت مقیم ایران، تأکید کردند: جناب عالی حتما در جریان هستید که وضعیت اقتصادی بسیاری از مهاجرین مقیم ایران، بسیار وخیم است؛ هستند خانواده هایی که در تهیه نان شب شان با مشکل رو به رو هستند، در چنین شرایطی، خواهش ما از سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان و شخص جناب آقای لیوال این است که در حد مقدور و در حیطه قانون، نسبت به هزینه های صدور پاسپورت و تذکره برقی با مهاجرین محترم مدارا نمایند و اگر قانون اجازه می دهد، این هزینه ها، مناسب با در آمد مهاجرین اخذ گردد.

مرجع عالیقدر، ضمن نقل روایتی از وجود مبارک پیامبر اسلامی(ص) خطاب به سفیر محترم جمهوری اسلامی افغانستان و همکاران و همراهان ایشان فرمودند: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: «اذا فتح لکم باب الخیر فلینتهزه فانه لایدری متی یغلق عنه» وقتی دروازه خیری بر روی شما باز می شود، آن را غنیمت بدانید؛ زیرا هیچ کسی نمی داند، چه وقتی و برای چه کسی چنین توفیقی فراهم می گردد. شما باید از این فرصتی که خداوند در اختیار تان قرار داده است، به هموطنان گرامی خدمت نمایید.
مرجع عالیقدر هم چنین در مورد هزینه های مبتلایان به کرونا اشاره کرد و فرمود: شما این موضوع را با دولت جمهوری اسلامی افغانستان، مقامات ذی ربط جمهوری اسلامی ایران و نهادهای بین المللی مطرح کنید که نسبت به کاهش و مساعدت در این زمینه، توجه جدی نمایند.

در پایان این دیدار، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان، ضمن تشکر از میزبانی و رهنمودهای مرجع عالیقدر، بیان داشت: مشکلات مهاجرین را با وزارت خارجه مطرح می کنیم و از مراجع تقلید و عالمان دینی می خواهم که از پروسه صلح دوحه و رعایت حقوق همه اقوام، مذاهب و زنان کشور حمایت کنند.

  پربازدید ترین