• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: طالبان باید از جنگ دست بردارند

 غنی: طالبان باید از جنگ دست بردارند

رییس‌جمهور غنی، گفته است که دولت افغانستان، تلاش دارد تا راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان جست‌وجو کند و گروه طالبان نیز، باید از جنگ دست بردارد.

آقای غنی، روز دوشنبه (14 میزان)، در سفری به کویت، با شیخ صباح الخالد الصباح، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد. او، در این دیدار، تأکید کرد که گروه طالبان، باید از جنگ، دست بردارد.

آقای غنی، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که دولت افغانستان، خواهان روابط دوجانبه با کویت بوده و تلاش می‌کند تا سرمایه‌گذاران این کشور را در بخش‌های مختلف، به خاطر سرمایه‌گذاری، تشویق کند.

او افزوده است: «ما روی رسیدن محصولات افغانستان به بازارهای کویت کار خواهیم کرد. فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری، در افغانستان وجود دارد.»

رییس‌جمهور، با بیان این که افغانستان و کویت، روابط عمیقی دارند، ابراز امیدواری کرد که این روابط، بیشتر از پیش گسترش یافته و فصل جدید مناسبات میان دو کشور، گشوده شود.

از سویی هم، نخست‌وزیر کویت، گفت که کشورش، از پروسه‌ی صلح افغانستان، حمایت می‌کند. او افزود: «آرزو داریم که متحدین افغانستان، برای صلح بیشتر کار کنند تا گفت‌وگوهای جاری، به صلح دایمی در این کشور منجر شود.»

به گفته‌ی او، دولت کویت، خواهان افزایش روابط و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه نهاد کویت‌فند در افغانستان است تا پروژه‌های بیشتری را در این کشور، تطبیق کند.

آقای غنی، صبح روز دوشنبه (14 میزان)، به کویت رفت و پس از آن، وارد دوحه، پایتخت قطر شد.

قرار است آقای غنی در این سفر، در باره‌ی گسترش مناسبات افغانستان با قطر و همکاری در بخش‌های مختلف، با مقام‌های این کشور، گفت‌وگو کند. او، در جریان این سفر، با شیخ تمیم حمد بن آل ثانی، امیر قطر و شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست وزیر و برخی دیگر از مقام‌های این کشور، دیدار می‌کند.

این سفر، در حالی صورت می‌گیرد که سخن‌گوی طالبان در قطر، از تلاش برای رفع اختلافات بر سر کارشیوه‌ی مذاکرات صلح، سخن گفته است. محمد نعیم وردک، ابراز امیدواری کرده که بدین ترتیب، دو تیم گفت‌وگو‌کننده، به گفت‌وگوهای مستقیم روی آورند.

ارگ ریاست‌جمهوری، گفته که آقای غنی، قرار است در این سفر، با هیأت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان نیز، دیدار کند و هم‌چنان در یک مرکز تحقیقاتی در دوحه، سخنرانی کند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و شماری از دیگر مقام‌های ارشد دولتی، در این سفر آقای غنی را همراهی می‌کنند.

  پربازدید ترین