• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ناامنی در کابل و سایر شهرهای کشور؛ چالش بزرگ دولت

ناامنی  در کابل و سایر شهرهای کشور؛ چالش بزرگ دولت

افزایش ترورهای هدفمند، سرقت‌های مسلحانه و قتل شهروندان برای اشیای کم ارزش از جمله گوشی موبایل، مبالغ اندک پول‌، دوچرخه و موتورسیکلت؛ شهروندان کابل را به ستوه آورده و ادامه این روند چالش بزرگی برای دولت ایجاد کرده است.

کمیسیون حقوق بشر در گزارش پژوهشی اعلام کرده است که طی شش ماه گذشته سال جاری میلادی 533 غیرنظامی در ترورهای هدفمند کشته و 412 تن دیگر هم زخمی شدند.

در این گزارش آمده است که تنها در ولایت قندهار از اول ماه حوت سال 1398 تا کنون، 122 نفر در ترورهای هدفمند جان باخته و 72 تن دیگر زخمی شده اند.

این کمیسیون با ابراز نگرانی از کشتارهای هدفمند، اعلام کرده است که ادامه این روند برخلاف گفت ‌وگوهای صلح خواهد بود.

این کمیسیون تاکید کرده است که حکومت مسئول تامین امنیت شهروندان به ویژه اقلیت‌های مذهبی، عالمان دینی، مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی است و باید در این راستا به صورت عملی و مداوم وارد عمل شود.

وزارت داخله کشور هم در گزارشی گفته است که در نتیجه حملات انتحاری و تهاجمی گروه طالبان در دو هفته گذشته، 69 غیرنظامی کشته و 141 تن دیگر هم زخمی شده اند.

دیروز یکشنبه یکی از اعضای رهبری کمیسیون دسترسی به اطلاعات به نام «عبدالله ارباب» در شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه وی زخمی شد و راننده اش در دم جان باخت.

دو تن از دادستان های دادستانی کل نیز همراه «ظریفه غفاری» شاروال ولایت میدان وردک نیز در کابل هدف حمله قرار گرفت که دو دادستان کشته شدند و شاروال از این حمله جان سالم به در برد.

همچنین صبح امروز دوشنبه سارقان مسلح راننده والی بلخ را در ولسوالی «نهرشاهی» کشته و موتر وی را با خود بردند.

این وضعیت نگرانی مردم کشور بویژه شهرهای بزرگ را به همراه داشته است.

«محی الدین منصف» عضو مجلس سنای کشور در این رابطه گفت که ناامنی‌های اخیر که مقامات دولتی، بزرگان، اعضای جامعه مدنی، علما و حتی مردم عادی را هدف قرار داده، بر امنیت شهرها از جمله کابل نیز سایه انداخته است.

وی از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دولت خواست که به تلاش‌های خود برای حذف گروه‌های تروریستی و کسانی که زندگی عادی مردم را مختل کرده است، بیافزایند و طرح هایی را برای بهبود وضعیت در نظر بگیرند.

تلویزیون ملی کشور نیز در این رابطه اعلام کرد که براساس اطلاعات آنها 44 گروه کوچک و بزرگ تنها در شهر کابل برای هدف قرار دادن مقامات دولتی فعالیت می‌کنند.

همچنین بر اساس گزارش ها، شهرهای بزرگ کشور از جمله پایتخت در روزهای اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه سرقت‌های مسلحانه و قتل افراد برای اشیاء و پول حتی به مقادیر بسیار کم شده است که شهروندان کابل را بیش از پیش نگران کرده و آنها از توانایی دولت برای تأمین امنیت شکایت دارند.

چند روز پیش یک دندانپزشک در غرب کابل توسط دزدان مسلح برای سرقت موتورسیکلت وی در منطقه‌ای به نام «شهرک مهدیه» کشته شد و سارقان موتورسیکلت وی را با خود بردند.

«نبیله» یکی از شاگردان آموزشگاه زبان در غرب کابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت که چند وقت پیش دزدان مسلح نزدیک منزل آنان یک نوجون 15 ساله را به دلیل اینکه تلفن همراه و پول با خود ندارد، به قتل رساندند.

روز شنبه گذشته نیز یکی از نمایندگان شاروالی کابل که به نام «وکیل گذر» معروف است در منطقه «اونچی باغبانان» در غرب شهر کابل به دلایل نامعلوم با چاقو به قتل رسید و قاتل پس از بازداشت، در پاسخ علت قتل وی به پلیس گفت که مقتول به وی توهین کرده بود و به همین علت وی را به قتل رسانده است.

بر پایه گزارش ها، تعداد افرادی که برای یک تلفن همراه توسط سارقان مسلح با سلاح گرم و یا چاقو کشته شده‌اند در کابل کم نیست و هر روز این وضعیت در حال تکرار است.

به همین دلیل، مردم کابل کمپینی در فضای مجازی به راه انداخته‌اند با عنوان «کابل امن نیست» و خطاب به دزدان مسلح می نویسند، ما می دانیم که شما در مقابل پلیس و دولت قوی هستید و از شما عاجزانه تقاضا می‌کنیم که برای مقداری پول و یک تلفن همراه و یا لپ تاب جان ما را نگیرید.

«موسی ظفر» یکی از طنزنویسان فیسبوک پس از اعلام این خواسته مردم از سارقان در صفحات مجازی، در مطلب طنزی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «اتحادیه دزدان کابل روز گذشته در یک نشست خبری پس از کمپین مردم با عنوان "کابل امن نیست" این ادعای آنها را رد کرد و گفت که این کمپین از طرف سفارتخانه‌های خارجی حمایت می شود و هدف آنها بدنام کردن دزدان بوده و کابل امن است.»

ظفر نوشت که دزدان از دادستانی کل کشور خواسته اند، افرادی را که از هشتک "کابل امن نیست" استفاده می کنند، دستگیر کرده و پس از مجازات در ازای پول آزاد کنند.

وی به نقل از دزدان نوشته است که " آنها گفته اند شب و روز در خیابان‌های کابل قدم می زنند و پلیس همیشه در خدمت آنهاست و با هیچ مشکلی مواجه نیستند."

شهروندان استان بلخ در شمال کشور هم به همراه تعدادی از نمایندگان این ولایت در مجلس، در نامه‌ای به وزارت داخله نوشته اند: آیا سخت نیست روزانه چندین هم‌وطن خود را به گونه‌های مختلف از دست می دهیم؟

آنها در این نامه افزوده اند که به دلیل اوضاع بد امنیتی، آرامش مردم از بین رفته و آنها آینده خود را به شدت در خطر می بینند.

نمایندگان بلخ و مردم این ولایت در این نامه، فساد گسترده بین اعضای پلیس، فرماندهی پلیس و ضعف مدیریت، موجودیت قمارخانه‌ها و شبکه‌های دزدان مسلح را عامل این ناامنی و قتل‌های مردم بی‌گناه خوانده اند.

بر اساس گزارش ها، اکنون شکایت از عدم تأمین امنیت مردم در هر مجلسی در کابل زبانزد شهروندان است و می گویند که به دلیل بی بندوباری و حمله افراد با سلاح‌های سرد و گرم زندگی آنها در این شهر جهنم شده است.

«محمدعلی جاوید» دیروز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه یکی از دوستانش که در کابل به وسیله چاقو به قتل رسیده است، گفت که ترجیح می‌دهد دولت دیکتاتوری در کابل حاکم باشد اما امنیت جان و مال مردم تأمین شود و از این نوع دموکراسی خسته شده است.

هرچند وزارت داخله در تلاش‌هایش برای تأمین امنیت مردم، طی ماههای گذشته طرحی را به نام "میثاق امنیت" نهایی و اجرایی کرد تا پلیس کنار مردم در بازداشت و تأمین امنیت شهرها با دولت همکاری کند، اما این طرح بهبودی در وضعیت امنیتی کابل بوجود نیاورده و مردم همچنان در کنار حملات انتحاری و انفجار بمب‌های مغناطیسی، توسط سارقان مسلح با سلاح‌های سرد و گرم قربانی می‌شوند.

در همین راستا وزارت داخله دیروز یکشنبه نشستی را با حضور فرماندهی پلیس کابل و فرماندهان حوزه های 21 گانه این شهر برگزار کرد.

جنرال عبدالصبور قانع معاون ارشد امنیتی وزارت داخله در این نشست به فرماندهان پلیس در حوزه های کابل و ماموران ارشد جنایی هشدار داد که هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در راستای تأمین امنیت مردم، قابل تحمل نبوده و با افرادی که در این زمینه کوتاهی کنند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

اکنون که اعضای طالبان در دروازه‌های کابل بویژه در شرق و غرب این شهر حضور دارند و با تبلیغات گسترده برای تأمین امنیت شهر و رهایی از شر دزدان و افراد بی‌بندوبار طرح هایی ارایه می‌کنند، تأمین امنیت شهرها از جمله کابل به چالشی برای دولت مبدل شده است.

  پربازدید ترین