• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار غنی با خلیلزاد؛ دو طرف روی برقراری آتش بس در افغانستان تاکید کردند

دیدار غنی با خلیلزاد؛ دو طرف روی برقراری آتش بس در افغانستان تاکید کردند

محمداشرف غنی، رئیس جمهور که به قطر رفته، عصر روز گذشته با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی در کشور، دیدار و در مورد لزوم برقراری آتش‌بس گفتگو کرده است.

دو طرف در این دیدارها از افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کردند. آقای خلیلزاد گفته که تلاش‌ها به هدف کاهش خشونت‌ها ادامه دارد تا منجر به آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه شود.

آقای خلیلزاد در توییترش نوشت که در نتیجه خشونت‌ها تعدادی از افغان‌ها کشته می‌شوند و کاهش قابل توجه خشونت‌ها موجب نجات جان این افراد خواهد شد.

همچنین به گفته او کاهش قابل توجه خشونت‌ها موجب افزایش اعتماد و گسترش حمایت از روند صلح خواهد شد و به تیم‌های مذاکره‌کننده دو طرف کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری این روند را دنبال کنند.

او گفت: این همان چیزی است که مردم افغانستان می‌خواهند و ایالات متحده در کنار آن‌ها ایستاده است.

آقای خلیلزاد و ژنرال میلر در دیدارشان با آقای غنی بر حمایت مداوم آمریکا از روند صلح افغانستان به منظور ایجاد یک توافق سیاسی و پایان دادن به جنگ تاکید کردند.

موضوع لزوم برقراری آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که دولت ادعا دارد که خشونت‌ها پس از آغاز گفتگوهای صلح، به شدت افزایش یافته است.

در چند روز گذشته انفجار و حملات در ولایت‌های ننگرهار و لغمان سبب کشته و زخمی‌شدن شماری از غیرنظامیان شد. همزمان جنگ و درگیری نیز از چند ولایت کشور گزارش شده است.

رئیس جمهوری ضمن محکوم کردن این "رویدادهای تروریستی" گفته که "طالبان هرگز از راه خشونت به اهداف‌شان نخواهند رسید و آنان باید آتش‌بس را که خواست مردم ما برای رسیدن به صلح است، بپذیرند."

اما گروه طالبان پیش از این به درخواست مکرر دولت و سازمان ملل مبنی بر برقراری آتش‌بس در افغانستان پاسخ رد داده‎اند. این گروه می‌گوید درباره آتش‌بس بر سر میز مذاکره بحث خواهد شد. 

  پربازدید ترین