• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ویرانگری، وحشت و ناامنی دستاورد 19 ساله ی آمریکا برای مردم افغانستان

ویرانگری، وحشت و ناامنی دستاورد 19 ساله ی آمریکا برای مردم افغانستان

همزمان با نوزدهمین سالروز حضور آمریکا در افغانستان؛ آگاهان سیاسی و نظامی کشور می‌گویند، آمریکا بر خلاف شعارهایش در افغانستان عمل کرده است و طی 19 سال گذشته هیچ دستاورد مثبتی نداشته و بلعکس ویرانگری، دهشت و وحشت را در افغانستان تشدید کرده است.

 احمد سعیدی، آگاه مسائل سیاسی می گوید: با حضور یافتن آمریکا در افغانستان، صدها تن جان باختند، امنیت برباد، تولید مواد مخدر به اوج خودش رسید و ناامنی‌ها زیاد شد و آمریکا طی سال‌های حضورش در افغانستان دستاوردی جز ویرانگری، دهشت و وحشت را برای افغانستان به ارمغان نداشته است.

به گفته‌ی او، هدف حضور آمریکا در افغانستان به ظاهر مبارزه با تروریزم بود که نه تنها این مهم میثر نشد بلکه باعث تقویت تروریزم نیز گردید.

 مبارزه با مواد مخدر نیز از اهداف این کشور بشمار میرفت که در نتیجه‌ای معکوس، باعث تقویت تولید مواد مخدر نیز شد که اکنون ثابت شده که این کشور در اهدافی بلندمدت فقط به دنبال ایجاد مشکل برای افغانستان بوده نه به دنبال رفع مشکلات افغانستان.

سعیدی افزود؛ طی 19 سال گذشته مردم افغانستان در تعیین سرنوشت‌شان نقشی نداشتند و جنگ افغانستان همواره نیابتی و اشغال‌گری بوده و مردم در حاشیه قرار داشته‌اند و مزدوران آمریکایی در رأس و بدنه‌ی حکومت به ایفای نقش پرداختند و تصمیم‌ گیرنده به جای مردم بودند و ادامه حضور آمریکا در خاک افغانستان جز تباهی برای ما نخواهد داشت.
 
همچنین عبدالصبور صبور، دیگر آگاه سیاسی، نظامی در بلخ نیز گفت: موضوعی که ما با چشم دیده‌ایم این است که آمریکا برعکس آنچه را شعار می‌دهد عمل می‌کند؛ این موارد واضح و آشکار است و اگر طبق شعار‌هایشان عمل می‌کردند، امروز جهان آرام می‌بود.

صبور اضافه کرد که آمریکا طی حضور 19 ساله در افغانستان از تروریزم به عنوان یک اسلحه تحت پوشش دین استفاده کرده و این وضعیت را خودشان ساختند تا به اهداف شوم خود برسند.

وی ادامه داد؛ آمریکا برای خاتمه جنگ وارد افغانستان شد، اما امروز تداوم جنگ در کشور ناشی از حضور آمریکا در افغانستان می‌باشد.

این آگاه نظامی تاکید کرد که جنگ در افغانستان سال‌ها بنام دین، وطن و ناموس صورت می‌گیرد اما در پشت پرده برای اهداف دیگری می‌باشد.

به عقیده‌ی صبور؛ مردم افغانستان بشدت از جنگ خسته هستند و هر روز انتظار صدای صلح را می‌کشند اما حوادثی که در افغانستان به وقوع می‌افتد یک قضیه‌ی کوچک نیست و نشان می‌دهد که جامعه جهانی هیچ‌گاه برای رفاه مردم افغانستان نیامده‌اند و شورای امنیت سازمان ملل متحد بزرگترین تخطی کننده از اهداف و برنامه‌های انسانی در کره‌ی زمین هست و چیزی را که به زبان می‌گویند عمل نمی‌کنند.

به گفته ی او، اگر مردم افغانستان نمی‌توانند به دلیل جهل و ناتوانی صدایشان را برسانند، جهان امروزی با دید عینی و پژوهشی می‌تواند همه‌ی مشکلات را درک کند، اما متاسفانه  نهاد‌هایی که برای دفاع از حقوق بشر ساخته شده‌اند، به یک شعبه‌ی استخبارات دنیا مبدل گردیده‌اند.

این آگاه نظامی در رابطه به شعار آمریکا در مبارزه با مواد مخدر گفت: آمریکا شعار داد که با مواد مخدر مبارزه می‌کند اما در واقع نه تنها مبارزه‌ای صورت نگرفت بلکه تخم‌های اصلاح شده خشخاش وارد افغانستان شد که در چهار فصل نیز حاصل می‌دهند.

در همین حال، سید عبدالحمید صفوت، استاد دانشگاه و فعال مدنی در بلخ گفت: در اوایل آمریکا برای تأمین امنیت به افغانستان نیامده بودند، بلکه پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر آنان وارد خاک افغانستان شدند تا اسامه بن لادن را دستگیر کنند، اما پس از آنکه طالبان اسامه بن لادن را تحویل آمریکا ندادند، پایگاه‌هایشان در افغانستان آماج حملات آمریکایی‌ها قرار گرفت و بعد از دو ماه در افغانستان شکست خوردند.
اما بعد از آن نظر به وجود جبهه‌های مقاومت اجلاس بن آلمان شکل گرفت و رویکرد آمریکا در افغانستان تغییر کرد.

تا سال 2014 میلادی در ساخت حکومت افغانستان نقش داشتند ولی بعد ازسال 2014 میلادی دامنه‌ی فساد در افغانستان گسترش و طالبان قوی‌تر شدند و به یک گروه نظامی تغییر کردند و حملات آمریکا پس از سال 2014 میلادی در برابر طالبان همانند سال 2000 میلادی نتیجه نداد.

اینکه چرا بار دیگر حملات آمریکایی‌ها در برابر طالبان بی نتیجه بوده، ابهامی نزد مردم افغانستان است که باید خود آمریکایی‌ها پاسخ این ابهامات را بدهند.

  پربازدید ترین