• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرایی احضار اشرف غنی به دوحه قطر؟! | ناگهانی و شاید به دستور سناریونویسان پشت پرده

چرایی احضار اشرف غنی به دوحه قطر؟! | ناگهانی و شاید به دستور سناریونویسان پشت پرده

 اینبار اشرف غنی به دوحه قطر احضار شد و دو اخطار جدی از جانب کارگردان نمایشنامه (زلمی خلیلزاد) و دستیار نظامی کارگردان (جنرال میلر) دریافت کرد  

نمایشنامه گفتگوهای صلح افغانستان در قطر در کنار اینکه به نتیجه نمیرسد، زمینه اغتشاش بیشتر در کشور را فراهم خواهد آورد.
این نمایشنامه که از قبل نوشته شده و بطور دقیق تمامی اجزای آن اجرایی می شود، بر مبنای منافع آمریکا و متحدان اش در منطقه تنظیم شده است.

در حین اجرای این نمایشنامه، گاها اشتباهات ناشیانه ای از بازیگران آن سر می زند که با تذکر کارگردان آن (زلمی خلیلزاد) دوباره به روال عادی بازگشته و بازیگران خاطی، با دریافت اخطارهای جدی دوباره به روند عادی بازی باز می گردند.

یکی از این بازیگران خاطی که همواره دچار اشتباه شده و جملات نمایشنامه را بصورت دقیق حفظ نکرده و بارها با تذکر کارگردان بخود آمده، اشرف غنی احمدزی می باشد.

اینبار نیز اشرف غنی به دوحه قطر احضار شد و دو اخطار جدی از جانب کارگردان نمایشنامه (زلمی خلیلزاد) و دستیار نظامی کارگردان (جنرال میلر) دریافت کرد.
اینکه دستیار نظامی کارگردان خود وارد میدان شده و مستقیم به اشرف غنی تذکر داده است، جای بحث دارد اما بنظر می رسد که جناب غنی از جنرال میلر پیام واضحی را به نمایندگی از ارتش و قوای نظامی آمریکا گرفته باشد.

پس از آنکه اشرف در دیدار با دیبورا لاینس نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد، اندریاس وان برنت سفیر اتحادیه اروپا و خانم الیسون ماری بلیک سفیر بریتانیا، متوجه اشتباهاتش نشد، به قطر احضار گردید.
اما به جهت اینکه کسی متوجه وخامت اشتباهات اشرف غنی و احضار وی به قطر نشود، بسوی کویت رهنمون گردید و سپس عازم قطر شد.

اشرف غنی در نخست، با هیات مذاکره کنندۀ صلح دولت دیدار کرد تا با اطلاع از روند مذاکرات هیات دولت در قطر بتواند در جلسه مواخذه با اربابان مواجه شود.
در این دیدار، معصوم استانکزی رییس هیات مذاکره کننده صلح دولت، گزارش کارکردهای خویش را ارایه نمود. بعداً غنی صحبت کرده گفت که شما تیمی وصل هستید، نه تیم فصل و مردم می خواهند شما به بحران چهل سال گذشته بگونه اساسی نقطه پایان بگذارید و ملت راه حل اساسی این بحران را در نظام جمهوریت می بیند.
غنی در عین خالی که می دانست دروغ می گوید افزود: مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالب دیگر از جنگ خسته شده اند و این خستگی باید بگونۀ اساسی درک شود.

سپس اشرف غنی با مسوولین رسانه های کشور که در سفر به قطر وی را همراهی می کنند، در خصوص پروسۀ صلح، آیندۀ افغانستان و ختم جنگ، صحبت کرد.
ابتدا مسوولین رسانه ها سوالات شان را در رابطه به آتش بس، انعطاف پذیری گروه طالبان که متاسفانه مشاهده نشده است، اصلاحات در دولت، دیدار با امیر قطر و موضوعاتی که با وی بحث خواهد شد و اینکه سفر غنی و هیات همراه اش در پیوند به پروسۀ صلح انجام شده، مطرح کردند.
اشرف غنی مانند گذشته با لحنی شعارگونه گفت که صلح یکی از موضوعات مهم برای ما است و ما در چارچوب ارزش های ملی و منافع ملی خود، صلاحیت و حدود را به تیم مذاکره کنندۀ افغانستان واگذار کرده ایم و آنان عملاً کار میکنند.

جالب اینجا است که حمدالله محب مشاور امنیت ملی در برنامه تلویزیونی «مناظره کابل» این قسمت از صحبت های غنی را نقض کرده گفت که تیم مذاکره‌کننده دولت هیچ صلاحیتی ندارد و برای تصمیم‌گیری باید به شورای مصالحه و رییس جمهور مراجعه شود.

اشرف غنی قبل از رفتن به جلسه ای که احضار شده بود، با شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز ال ثانی صدراعظم قطر دیدار نمود و پس از تمدید اعتماد به نفسش به جلسه احضاریه خویش رفت.
اشرف غنی در نخست با هیات همراهش به جلسه احضاریه خویش شرکت کرد. در ابتدای این حلسه، امرالله صالح، حنیف اتمر و حمدالله محب همراه اشرف غنی بودند ولی پس از گذشت دقایقی از همراهان غنی خواسته شد تا جلسه را ترک کرده اشرف غنی را با کارگردان و دستیار نظامی کارگردان نمایشنامه قطر تنها بگذارند.
افراد همراه غنی از جلسه به بیرون هدایت شدند و در جلسه، نماینده شورای امنیت ملی امریکا، قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع و نماینده وزارت دفاع ملی آن کشور در مقابل اشرف غنی قرار گرفتند که از محتوا و تذکرات هیات آمریکایی هیچ گزارشی به بیرون درز نکرده است.

در این جلسه محرمانه شاید به غنی پیرامون علت اصلی راه اندازی گفتگوهای قطر که درک تقویم انتخاباتی آمریکا است، تذکر داده شده باشد. زیرا اشرف غنی احمدزی با رد نتیجه مذاکرات صلح در قطر گفته بود که: ایجاد حکومت مؤقت تنها با بیرون کردن جنازه‌ام از ارگ، ممکن است.

  پربازدید ترین