• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی در دوحه؛ بدون دموکراسی مدیریت افغانستان ناممکن است

 غنی در دوحه؛ بدون دموکراسی مدیریت افغانستان ناممکن است

رییس جمهور غنی، در یک سخنرانی در مرکز مطالعات منازعه و مسایل بشردوستانه انستیتوی دوحه گفت که بدون دموکراسی مدیریت افغانستان ناممکن بوده و در هیچ جای افغانستان ما شاهد قدرت میراثی نیستیم.

آقای غنی که روز گذشته (سه‌شنبه، 15 میزان) در این انستیتوت صحبت می کرد گفت که هرنوع توافق صلح میان دولت و طالبان باید از سوی پارلمان و لویه جرگه افغانستان تائید شود.

رییس جمهور گفت: “منافع صلح و اضرار جنگ به خوبی تیوریزه نشده است.”

وی همچنان افزود: “روز او با دریافت آمار تلفات افغان‌ها شروع می‌شود و اولین کسی است که از تاثیر ویرانگر جنگ هر روز بر زندگی افغانها مطلع می‌شود و به همین دلیل ارزش صلح را بیشتر از همه درک می‌کند.”

آقای رئیس جمهور در این سخنرانی اش همچنان بیان کرد که اراده برای صلح در دولت افغانستان و در میان مردم افغانستان روشن است و تصمیمی که لویه جرگه افغانستان برای رهایی صدها زندانی طالبان گرفت، تصمیم آسانی نبود.

رییس جمهور گفت جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست و این جنگ منطقه‌ای با ابعاد بین‌المللی و موج پنجم تروریسم است. ولی با آنهم ما به هیات صلح خود اعتماد داریم. وی ابراز امیدواری کرد که در نتیجه صلح در حدود سه تا پنج میلیون افغان مهاجر به کشور شان برخواهند گشت.

او در مورد “فراوانی منابع طبیعی در افغانستان اشاره کرد و گفت که معادن این کشور حد اقل یک تریلیون دلار ارزش دارد و بین کابل و لوگر نود معدن مس وجود دارد.”

اقای غنی سخنرانی خود به حقوق زنان اشاره کرده و گفت که زنان افغانستان نیاز ندارند که از آنها کسان دیگری نمایندگی کنند، آنها از خودشان نمایندگی می‌کنند و همچنین از نسل آینده شان. وی با بیان اینکه 75 درصد جمعیت افغانستان زیر 30 سال عمر دارند. گفت اکثر جمعیت افغانستان دوره طالبان را تجربه نکردند و طالبان باید آنها را درک کنند.

براساس گفته های آقای غنی در مرکز دولت افغانستان یک اراده واحد برای پیشبرد برنامه صلح وجود دارد و تیم مذاکره‌کننده ما از خود توانایی، ظرفیت و حوصله بی‌نظیر نشان داده‌اند. به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که در امور این تیم دخالت کند و این تیم خودشان مستقلانه تصمیم می‌گیرند.

در سخنرانی خود آقای غنی این پرسش را نیز مطرح کرد: “آیا طالبان می‌خواهند براساس اصول اسلامی بحث بکنند یا می‌خواهند روی توافقنامه آمریکا و طالبان همه چیز را بنا کنند؟”

وی افزود که 99/99 درصد جمعیت افغانستان مسلمان است و قانون اساسی این کشور “اسلامی‌ترین” قانون اساسی در منطقه است.

  پربازدید ترین