• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلزاد: خودخواهی در مذاکرات تکرار اشتباه است

خلیلزاد: خودخواهی در مذاکرات تکرار اشتباه است

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز (سه‌شنبه 15میزان) در یک گفتگو با طلوع‌نیوز هشدار می‌دهد که، خودخواهی در مذاکرات دوحه تکرار اشتباه است و افغانستان را به سوریه دوم مبدل خواهد ساخت.
آقای خلیلزاد می‌گوید که، مذاکرات میان هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان پیشرفت‌ها داشته است و واشنگتن می کوشد تا دو طرف را به کاهش زود هنگام خشونت‌ها، رسیدن به آتش بس و یک توافق سیاسی قناعت دهد.

همچنان خلیلزاد از میزان بلند خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که واشنگتن برای رسیدن به یک توافق زود هنگام سیاسی تلاش می‌ورزد.
خلیلزاد گفت:" خشونت بسیار زیاد است، افغان ها بسیار کشته می شوند باید خشونت کم شود و این وعده داده شده بود و این وعده باید عملی شود و جای خشونت را صلح بگیرد و جای دشمنی را قبولی یکدیگر بگیرد و افغان ها هم امیدوار هستند و ما هم امیدوار هستیم."

این دیپلومات بلند پایه امریکایی هرچند گونه‌ای از بن بست در نهایی سازی طرز العمل مذاکرات را در دوحه می‌پذیرد، اما می‌گوید که دو طرف باید با انعظاف پذیری برای بیرون رفت از آن یکدیگر را قناعت دهند.
فرستاده ویژه واشنگتن تاکید می‌ورزد که در صورت نیاز و درخواست هیات‌های دو طرف امریکا همچون میانجی در روند صلح نقش بازی خواهد کرد.

خلیلزاد می‌گوید که:" چنین نظری که همه چیز ما هستیم و طرف دیگر هیچ چیز نیست و برعکس طرف دیگر بگوید که هرچیزی که ما می خواهیم باید قبول کنند، یک فارمول برای حل سیاسی نیست و این یک تکرار اشتباهات گذشته است و نتیجه اش جنگ و به گفته بعضی ها مبدل شدن افغانستان مثل سوریه خواهد بود."

فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان همچنان می‌گوید که راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان امکان پذیر است و امریکا بربنیاد شرایط از افغانستان بیرون خواهد شد، اما به پشتیبانی دوامدر از افغانستان نیز متعهد خواهد بود.

  پربازدید ترین