• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست سه جانبه افغانستان، آمریکا و ترکمنستان برگزار شد

 نشست سه جانبه افغانستان، آمریکا و ترکمنستان برگزار شد

وزارت امور خارجه کشور می‌گوید که نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان، ایالات متحده آمریکا و ترکمنستان به تاریخ (هفدهم میزان) از طریق ویدیو کنفرانس، نشست سه جانبه برگزار کردند.

گفته وزارت امور خارجه، این نشست تحت ریاست محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، دیوید هیل، معین سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا و رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان صورت گرفته است

در خبرنامه وزارت امور خارجه آمده است: «شرکت کنندگان براهمیت بحث‌های سه جانبه به منظور پرداختن به موضوعات نگران کننده متقابل از جمله مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأیید کردند».

در این نشست برای حمایت از امنیت منطقه ای، رشد اقتصادی و توسعه، متعهد به همکاری روزافزون به صورت مشترک شده و از کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواسته شد تا از مذاکرات صلح افغانستان به رهبری ‌‌و مالکیت افغان‌ها حمایت کنند تا سبب تقویت افغانستان متحد، دارای حاکمیت ملی، نظامی دموکراتیک و سعادتمند و ثبات منطقه‌ای شود.

همچنان در خبرنامه وزارت امور خارجه آمده است:«اشتراک کنندگان بر حفظ و گسترش دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشر مردم افغانستان طی 19 سال گذشته به عنوان شرط لازم برای صلح پایدار تاکید کردند».

اشتراک کنندگان خواهان بهبود همکاری‌های امنیتی و تشدید تلاش‌های مشترک برای مقابله با تهدیدات فرامرزی و رسیدگی به موضوعات امنیتی، مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق و مهاجرت غیر قانونی شدند.

آنان همچنان پیرامون  توسعه تجارت میان افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده آمریکا با بررسی محدودیت های قانونی در معاملات و افزایش موثریت طرزالعمل گمرکی مطابق به موافقتنامه موجود TIFA در آسیای مرکزی گفتگو کردند.

افزایش همکاری در استفاده از کریدور راه لاجورد، بهبود بخشیدن به آن و شناسایی سایر پروژه‌های حمل و نقل که افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده آمریکا برای افزایش تجارت در منطقه می‌توانند با هم روی آن کار کنند از موارد دیگری بود که سه جانب روی آن بحث کردند.

حمایت از پروژه های توسعه دهنده اتصال منطقه ای با افزایش همکاری در زمینه ساخت و گسترش شبکه های حمل و نقل که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به جنوب آسیا وصل می‌سازد، موضوع دیگری بود که سه جانب روی آن گفتگو کردند.

اشتراک کنندگان توافق کردند که برای شناسایی و اجرای پروژه‌های زیربنایی از جمله پروژه‌های مشترک منابع انرژی مانند پروژه برق ترکمنستان – افغانستان – پاکستان (TAP) و پروژه انتقال پایپ لاین گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (TAPI) به صورت مشترک کار صورت گیرد.

  پربازدید ترین