• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: ادعای جهاد طالبان در سال های گذشته هم غیرواقعی بود و اکنون هم مسخره تر از گذشته است

دانش: ادعای جهاد طالبان در سال های گذشته هم غیرواقعی بود و اکنون هم مسخره تر از گذشته است

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفت: «ادعای جهاد در سال‌های گذشته هم غیرواقعی بود و اکنون هم مسخره‌تر از گذشته است. جهاد با چه کسی و به چه دلیل؟ کشتن مسلمانان افغان جهاد است؟ اختطاف و راه‌گیری مردم عادی جهاد است؟ کشتن علما در مسجد جهاد است؟

آقای دانش که روز شنبه (19 میزان)، در برنامه‌ای در دادستانی کل سخن می‌زد، گفت که گروه طالبان، با پافشاری بیجا روی برخی موارد در اصول رفتاری گفت‌وگوها، روند صلح را به بن‌بست کشانده است.

به گفته‌ی او، دولت افغانستان، به طالبان پیشنهاد داده که مبنای گفت‌وگوها و حل اختلاف‌ها، قرآن، سنت و شریعت قرار گیرد؛ اما این گروه، هم‌چنان بر توافق‌نامه با امریکا اصرار دارد.

آقای دانش، افزود: «طالبان پافشاری دارند که توافق‌نامه‌ی این گروه با امریکا مبنای مذاکرات و حل اختلافات باشد، در حالی که هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت، بر قرآن و شریعت به‌عنوان مبنای حل اختلافات تأکید می‌کند. دولت و مردم افغانستان، در دین‌داری و شریعت‌مداری صادق‌تر و پابندتر از طالبان استند.»

او، تصریح کرد: «گروه طالبان، هنوز هم به مردم با دید تبعیض می‌نگرد. تبعیض آشکار نسبت به زنان و پیروان مذاهب اسلامی و نسبت به اقلیت ها، مخالف صریح اصول دین و ارزش‌های ملی است.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری، تاکید کرد که دولت افغانستان در روند صلح، در موقفی برتر از لحاظ منطق در مقابل طالبان قرار دارد.

او، افزود که منطق ادعای جهاد طالبان، پایان یافته است؛ چنانچه که در سال‌های گذشته نیز ادعای جهاد این گروه غیرواقعی و توجیهی برای ادامه‌ی خشونت بود.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفت: «ادعای جهاد در سال‌های گذشته هم غیرواقعی بود و اکنون هم مسخره‌تر از گذشته است. جهاد با چه کسی و به چه دلیل؟ کشتن مسلمانان افغان جهاد است؟ اختطاف و راه‌گیری مردم عادی جهاد است؟ کشتن علما در مسجد جهاد است؟ انتحار در مساجد و انفجار در مکتب‌ها و تخریب جاده‌ها جهاد است؟ آیا مردم افغانستان کافر اند؟ آیا این ادعا منطق شرعی دارد که جنگ علیه خارجی‌ها متوقف و جنگ علیه مردم افغانستان مجاز باشد؟ این بی‌خبری مطلق از شریعت، نص صریح قرآن و احکام سنت است.»

او، گفت که عدم پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان نیز، مخالفت آشکار با نص صریح قرآن است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفت: «همه باید با هم در تمام تحولات صلح، جنگ و مسایل ملی، یک دست باشیم و طالبان را برای پذیرفتن آتش‌بس، قناعت دهیم.»

گفت‌وگوهای صلح میان هیئت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان، در بیست‌ودوم سنبله، در قطر گشایش یافت؛ اما تا اکنون، دو طرف روی اصول رفتاری گفت‌وگوها، به توافق نرسیده اند.

تعیین مبنای فقهی برای پیشبرد گفت‌وگوها براساس فقه حنفی و معیار قرار دادن توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، مواردی است که از سوی طالبان مطرح شده و مورد اختلاف قرار دارد.

  پربازدید ترین