• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پشتونها سواد و دانش را مدیون زبان فارسی هستند

ایران، کشور فرهنگی پشتو زبان های افغانستان نیز بوده که با ناسپاسی انکارش می کنند!
از زمان احمدشاه درانی یا ملتانی که به وسیلۀ همسر نادر افشار ایرانی به صفت پادشاه خراسان بر تاج و تخت قندهار برگماشته شد، زبان ایلی پشتو رسم و خط نداشت و قزلباشان را از ایران برای رسم و خط و کتابت وارد دربار کردند تابه اینها سواد پارسی هم بیاموزانند که تا کنون این فراگیری و آموزش از فرهنگ پربار پارسی ادامه دارد.

این تحصیل یافتگان پشتون تبار از منابع علمی و کتاب های پارسی کتابخانه ها استفاده می شکنند، از کتاب های شعر و ادبیات ایران از ترجمه های آثار بزرگترین نوابغ، دانشمندان، فیلسوفان و نویسندکان کلاسیک جهان از شکسپیر گرفته تا نویسندگان فرانسه و روس و آلمان و فلاسفه اروپا و فرهنگ ها و دیکشنری های زبانهای انگلیسی، فرانسوی، روسی، آلمانی، اسپانوی و تمام زبانهای زنده دنیا به زبان شیوای پارسی از ایران وارد کشور ما شده است، از آن استفاده می کنند، چون ادبیات فقیر پشتو چنین توانایی ادبی و برگردانی زبانهای دیگر را نداشته و ندارد، اما این ناسپاسان باعقدۀ حقارت در پی نابودی زبانی بر آمده اند که از برکت آن با سواد شده اند!

تمام شاهان پشتون از شاه امان الله گرفته تا ظاهرشاه، محمد داؤود تمام بیانیه های شان به زبان پارسی بوده و فرزندان شاه امان الله و ظاهر شاه و داؤود خان زبان پشتو را نمی دانستند و در خانه هم به پارسی سخن می گفتند.
آیا زن و فرزند غنی پشتو می دانند؟ هرگز نه...

دختران داکتر نجیب پشتو نمی دانند و چند روز پیش هیله دختر داکتر نجیب پرسش های پشتوی خبرنگار را با فصاحت به زبان پارسی پاسخ می گفت با لباس اروپایی و سر برهنه. سپس فاشیست های حزب وطن برای آبروی از دست رفته زبان پشتو و پشتونیسم کور شان، برایش یک متن پشتو نوشتند که از روی کاغذ به مشکل پشتو بخواند با یک چادر پرچم سیاه و سرخ و سبز رنگ. باز نوشتند که هیله جان شکر پشتو می گوید....

ثریا بها

  پربازدید ترین