• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حزب اسلامی افغانستان خبر توافق با اردوغان برای اعزام جنگجویان به آذربایجان را رد کرد

حزب اسلامی افغانستان خبر توافق با اردوغان برای اعزام جنگجویان به آذربایجان را رد کرد

همایون جریر، عضو ارشد شورای مرکزی حزب اسلامی حکمتیار،خبرهای نشر شده مبنی بر توافق رئیس جمهوری ترکیه و حزب اسلامی را مبنی بر اعزام نیرو به آذربایجان رد کرد و گفت که هیچ تقاضایی در این مورد نشده و بحثی صورت نگرفته است.
او به بی بی سی  گفت حالا اگر چنین درخواستی هم مطرح باشد، باید از طریق دولت افغانستان صورت بگیرد.
بر اساس این گزارش،هزاران نیرو از افغانستان، در منازعه دهه 90 میلادی میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ جنگیدند و تا زمان برقراری آتش بس در قره‌باغ و عقب زدن نیروهای ارمنستانی از منطقه "در حدود دو سال" در آنجا حضور داشتند.
به گفته آقای جریر در سال 1993 روشن جواداوف، معاون وزیر خارجه وقت آذربایجان نزد گلبدین حکمتیار آمده بود و از آقای حکمتیار که در آن زمان نخست‌وزیر دولت افغانستان بود، تقاضای کمک کرد.
شمار این نیروهای مجاهدین که به آذربایجان اعزام شدند به گفته آقای جریر حدود 5 هزار نیروی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمیتار "در حدود دو سال" در آن جنگ به نفع جمهوری آذربایجان علیه نیروهای ارمنستان جنگیدند.
در دو هفته اخیر، بار دیگر نیروهای آذربایجان و ارمنستان در منطقه خودمختار قره‌باغ که هنوز مورد منازعه دو کشور است، وارد درگیری‌های شدید شده اند.
وزارت خارجه افغانستان از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرده و گفته از دولت آذربایجان در این زمینه حمایت می‌کند.
این وزارتخانه در 7 میزان با نشر یک اعلامیه گفته "منطقه نوگورنو-قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان در سطح جهان به‌ رسمیت شناخته شده" و افغانستان خواهان پایان اشغال آن است.

  پربازدید ترین