• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخست وزیر جدید قرقیزستان منصوب شد

 نخست وزیر جدید قرقیزستان منصوب شد

همزمان با نا آرامی‌ها در جمهوری قرقیزستان، نخست وزیر جدید این کشور از سوی پارلمان معرفی و رییس جمهور سابق دوباره بازداشت شده است.

این نا آرامی‌ها همزمان با نتایج انتخابات پارلمانی این کشور آغاز شد، معترضان برگزاری انتخابات پارلمانی را پراز تقلب خواندند و خواستار لغو آن شدند.

دولت ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده، یک بار دیگر الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس جمهوری سابق این کشور را که در روزهای نخست اعتراضات انتخاباتی آزاد شده بود، بازداشت کرده است و همزمان پارلمان یک چهره ملی‌گرا را به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کرده است.

نیروهای امنیتی قرقیزستان هم روز شنبه با حمله به محل سکونت الماس‌بیک آتامبایف، وی را که به دست معترضان آزاد شده بود، با خود بردند.

همزمان با این رویدادها، گزارش‌های از درگیری معترضان با پولیس ضد شورش این کشور نیز گزارش شده است.

در واکنش به همین اعتراضات، روز شنبه پارلمان قرقیزستان، سادیر جباروف، سیاست‌مدار ملی گرای این کشور که تا هفته گذشته در زندان بود را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد.

آقای جباروف یکی از چند سیاستمدار برجسته این کشور است که در جریان اعتراضات هفته گذشته از زندان آزاد شد. او از سال 2013 به اتهام گروگان گرفتن یک مقام دولتی محکوم و زندانی شده بود.

اعتراضات در جمهوری قرقیزستان پس از آن آغاز شد که مردم به نتایج انتخابات پارلمانی و تقلب گسترده در آن، اعتراض کردند وخواهان ابطال آن شدند.

  پربازدید ترین