• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان آتش بس را مرگ سیاسی خود می دانند و مانند ملخ حمله می کنند و مانند ملخ می میرند

طالبان آتش بس را مرگ سیاسی خود می دانند و مانند ملخ حمله می کنند و مانند ملخ می میرند

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، با اشاره به افزایش خشونت‌ها گفته است که طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خود می‌پندارند و فکر می‌کنند که با کشتار بی‌حساب، مردم را تشنه‌ی «آرامش گورستان»‌گونه‌ی دهه‌ی 90 میلادی می‌سازند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، گفته است که گروه طالبان به دلیل فهم نادرست از تحولات سیاسی و بیرونی، حملات خود در نقاط مختلف افغانستان را افزایش داده است.

آقای صالح، روز دوشنبه (21 میزان)، در برگه‌ی فیسبوکش نوشته است که طالبان برداشت نادرست از پروسه‌ی صلح دارند و ادامه‌ی خشونت و خون‌خواری از سوی این گروه، هیچ سود استراتیژیک و سیاسی‌ای نخواهد داشت.

او گفته است: «طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خویش می‌پندارند و فکر می‌کنند با کشتار بی‌حساب، مردم را تشنه‌ی آرامش گورستان‌گونه‌ی دهه‌ی 90 میلادی بسازند. برای شکستن این طرز فکر که بر پایه‌ی انسان‌کشی استوار است، متاسفانه مقطع دیگری از بحران را به تجربه خواهیم گرفت. شکست طالب حتمی است؛ زیرا نه امکان تحمیل روش طالبانی با زور بر مردم و جامعه‌ی کثرت‌گرای افغانستان ممکن است و نه هم طالبان برنامه‌ی سیاسی‌ای دارند که مردم به آن دل بسته کنند.»

معاون نخست‌ ریاست‌جمهوری، تاکید کرده است که پس از 25 سال داشتن سلاح بر دست و آن‌هم به دلیل تامین حرص و آز راولپندی در تمام صفوف طالبان، حتا یک چهره‌ی کرزماتیک از دید رهبری ظهور نکرده است.

به گفته‌ی آقای صالح، داعیه‌ی طالب، فاقد کرزما و جذابیت است و تمام توجه طالب و سرمایه‌گذاری آن‌ها استوار بر حفظ جامعه در تاریکی و جهل است تا بتوانند حاکمیت نیابتی خویش را تامین کنند.

او افزوده است: «طالب به عنوان ابزار تامین منافع همسایه، وظیفه ‌اش کنترول بر خاک است و الی پدیده‌ی مردم برای شان هیچ‌ نوع اهمیت محوری ندارد و در گذشته نیز نداشت؛ مانند ملخ حمله می‌کنند و مانند ملخ می‌میرند؛ گویا روبات‌هایی اند در پیکر انسان. جامعه تا اکنون برای مرگ هیچ طالب نگریسته است و نخواهد گریست.»

آقای صالح در حالی این سخنان را مطرح کرده است که هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان و طالبان در قطر حضور دارند، تا گفت‌وگوهای صلح افغانستان را آغاز کنند؛ اما پس از گذشت چهار هفته، دو طرف تا هنوز موفق به این کار نشده اند.

  پربازدید ترین