• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبیل: خلیلزاد با خواست طالبان و پاکستان به دنبال جایگزینی یک فرمول سیاسی جدید با سیستم فعلی افغانستان است

نبیل: خلیلزاد با خواست طالبان و پاکستان به دنبال جایگزینی یک فرمول سیاسی جدید با سیستم فعلی افغانستان است

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد در تلاش است تا فرمول جدید سیاسی که متناسب با خواست طالبان و پاکستان است، جایگزین سیستم فعلی کند.
 
رحمت الله نبیل رئیس اسبق امنیت ملی افغانستان با انتشار یک تصویر در صفحه توییترش نوشته که "یک نکته اساسی که زیاد مورد توجه قرار نگرفته، این است که خلیل‌زاد در صدد نفى کردن توافق نامه بن و ارزش ها و ساختارهای آن است."
 
او نوشته که "وى {خلیلزاد} بار بار گفت که براى افغانستان یک "فرمول سیاسی جدید" لازم است، به عبارت دیگر داکتر خلیل‌زاد اکنون به خواست هاى پاکستان و طالبان پیوسته است."
 
نبیل نوشته خلیل‌زاد بدین وسیله در تلاش است تا توافق نامه "فرمول جدید سیاسى" را که متناسب با خواست طالبان و پاکستان باشد، جایگزین سیستم فعلى (توافقنامه) بن بسازد.
 
او در ادامه متن خود نوشته که من فکر می کنم احتمالاً "فرمول سیاسی جدید" این چنینى باشد.
 
این در حالیست که بیش از یک ماه از آغاز گفتگوهای بین الافغانی در دوحه قطر می گذرد، اما طرفین تا کنون به توافقی دست نیافتند.
 
منابع از قطر اعلام کردند که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته با هیات های دولت افغانستان و طالبان دیدار داشته است.
 
طالبان اصرار دارند که فقه حنفی بنیاد مذهبی اصلی تصمیم‌گیری‌ها در مذاکرات صلح باشد و از مذاهب دیگر نامی برده نشود. این در حالی است که قانون اساسی کنونی افغانستان، در مادۀ 131، مذهب جعفری را به‌رسمیت شناخته ‌است.
 
برخی از اعضای هیئت‌های مذاکره کننده می گویند یکی دیگر از خواست های طالبان این است که توافقنامه این گروه با آمریکا باید توافق‌نامه "مادر" تلقی شود و مذاکرات میان‌افغانان بخش جدایی‌ناپذیرآن باشد و هرگاه توافقنامه صلح طالبان و آمریکا نقض شود، طالبان به ادامۀ مذاکرات میان افغانان پایبند نماند.
 
این دو موضوع از موارد اختلافی بین نمایندگان دولت افغانستان و طالبان است، که تا کنون در مورد آن توافقی صورت نگرفته است.

  پربازدید ترین