• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرال میلی: حضور نیروهای امریکایی درافغانستان وابسته به شرایط است

 جنرال میلی: حضور نیروهای امریکایی درافغانستان وابسته به شرایط است

جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده امریکا، حضور نیروهای این کشور را درافغانستان وابسته به شرایط می‌داند.

مارک میلی در گفت‌‌وگو با ویب سایت "ان‌پی‌آر" گفته‌‌است که برنامه‌‌های عقب نشینی امریکا از افغانستان مبتنی بر شرایط است.

جنرال میلی در واکنش به این سخنان استیفن اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا که گفته‌ بود تا اوایل سال آینده میلادی شمار نیروهای امریکایی درافغانستان تا 2 هزار و 500 تن کاهش خواهد یافت، گفت که اوبراین یا هر کس دیگری می‌تواند هر طور که صلاح می‌داند حدس بزند، اما خودش قصد ندارد به حدس و گمان بپردازد.

به‌‎گفتۀ میلی، او می‌‌خواهد بر بنیاد شرایط و برنامه‌‎هایی که از آنها آگاه است و گفت‌‌وگوهایی که با دانلد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا، داشته‌‎است، به‌گونۀ دقیق اوضاع را تحلیل کند و سپس دربارۀ بیرون شدن سربازان تصمیم بگیرد.

او می‌افزاید: «ما یک برنامه داریم، یک سری گزینه‌‎های که به رییس‌‌جمهور ارایه شده‌‌است. من قصد ندارم برای آینده به تعداد مشخصی به‌‌پردازم.»

او در ادامه گفت: «اما ما با اتخاذ منافع امریکا، برنامۀ مسؤولانه برای پایان دادن به جنگ داریم. همانطور که می‌دانید، ما دولت ایالات متحده توافق‌نامۀ را در 28 فبروری (با طالبان) امضا کردیم.»

او گفت که هنگامی که امریکا با طالبان توافقنامه را امضا کرد، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به 12 هزار تن می‌‌رسید.

او در این باره گفت که کنون این شمار به 8 هزار و 500 و یا هم 8 هزار و 600 تن کاهیش یافته‌‌است و «ما در حال برنامه ریزی هستیم که به‌زودی" این شمار به‌گونۀ مسؤولانه، به 4 هزار و 500 تن، کاهش بابد.

هفتۀ گذشته، ترمپ در یک پیامی در توییترش نگاشته‌‌بود: «ما باید شمار کوچک باقی ماندۀ از مردان و زنان شجاع مان را که در افغانستان خدمت می‌‌کنند، تا کریسمس به کشور برگردانیم!»

ساعاتی پس از این تویت آقای ترمپ، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا، گفت که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان تا اوایل سال 2021 میلادی به 2 هزار و 500 تن کاهش خواهد یافت.

آقای اوبراین گفت که در حال حاضر، کمتر  از 5 هزار نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند در حالی‌که به‌گفتۀ او، این رقم هنگامی که ترمپ در سال 2017 به قدرت رسید، به بیش از ده هزار سرباز می‌رسید.

برگرداندن نظامیان امریکایی از کشورهای درگیر جنگ مثل افغانستان و عراق یکی از وعده‌های آقای ترمپ در انتخابات 2016 ایالات متحده بود و اکنون که آقای ترمپ بار دیگر نامزد انتخابات است، تلاش دارد که این وعدۀ خود را عملی کند.

هم‌زمان با گفت‌وگوهای صلح در دوحه، پایتخت قطر، خشونت‌ها درافغانستان نیز، افزایش یافته‌است.

  پربازدید ترین