• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یوناما: در جنگ هلمند غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی و مجبور به ترک خانه هایشان شده اند

یوناما: در جنگ هلمند غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی و مجبور به ترک خانه هایشان شده اند

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که در پی خشونت‌های اخیر در ولایت ناآرام هلمند، افراد ملکی/غیر نظامی به شمول زنان و کودکان نیز کشته و زخمی شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در خبرنامه ای که امروز (پنج شنبه) منتشر کرده، می‌گوید که جنگ اخیر، میان نظامیان دولتی و طالبان در شهر لشکرگاه مرکز هلمند، سبب شده است تا تمام مسیرهای رفت و آمد به این شهر مسدود شوند.
 
این سازمان گفته است که در جریان این درگیری ها، دست‌کم 35 هزار باشنده این ولایت مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند و برای آنان باید اجازه خروج از شهر به گونه امن داده شود.
 
بربنیاد خبرنامۀ سازمان عفو بین‌الملل، جنگ شدید هلمند که نیروهای امنیتی افغان جهت حفاظت از شهر لشکرگاه با حملات هوایی نظامیان امریکایی پشتیبانی می‌شوند تا شهر را از طالبان محافظت کنند، سبب قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی و برق شده است.
 
در این خبرنامه به نقل از عمر وریچ،مسوول سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا آمده است: "شرایط برای غیرنظامیان در لشکرگاه وخیم است و این وضعیت می‌تواند در روزهای آینده به گونۀ سریع وخیم‌تر شود. ده‌هاهزار تن در میان جنگ خونین‌گیر مانده ‌اند و هیچ نشانه‌‌ای از فروکش آن وجود ندارد."
 
این در حالیست که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته است که درگیری‌ها در شهر لشگرگاه، مرکز هلمند سبب بیجاشدن هزاران غیرنظامی شده و همچنان گزارش‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که غیرنظامیان به شمول زنان، کودکان و مردان در جریان این جنگ کشته و زخمی شده اند.
 
گزارش‌های تازه از ولایت هلمند حاکی از آن است که شب گذشته نیز بار دیگر درگیری‌ها میان نظامیان دولتی و طالبان در ولسوالی‌های ناوه و نادعی هلمند ادامه داشته است.

  پربازدید ترین