• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنگوی جدید شورای امنیت، فرمانده پیشین طالبان

سخنگوی جدید شورای امنیت، فرمانده پیشین طالبان

رحمت الله اندر که زمانی یکی از فرماندهان ارشد طالبان بود، اکنون به عنوان سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان تعیین شده است. او قبل از این شهرت خود را به عنوان یک مبارز علیه طالبان کسب کرده بود.
 
نیویورک تایمز در مطلبی در مورد گماشته شدن سخنگوی جدید شورای امنیت ملی افغانستان نوشته که رحمت الله اندر زمانی فرمانده مخوف طالبان بود و در درگیری های خونین علیه نیروهای آمریکایی و افغانستان شرکت می کرد.
 
او در سال 2007 یک تیم عملیات ویژه نظامیان امریکایی هنگام یورش شبانه به خانه ای در قبیله اجدادی اش در ولایت غزنی اسیر شد. اندر دو سال را در زندان تحت اداره آمریکا در پایگاه هوایی بگرام در خارج از کابل گذراند.
 
امروز فرمانده اندر سخنگوی رسمی شورای امنیت ملی دولت افغانستان مورد حمایت آمریکا است، داستان چگونگی تبدیل شدن یک عضو سابق طالبان به یک مقام عالی رتبه امنیتی دولتی نیز شرح حال جنگ بی پایان افغانستان است. دشمنان متحد می شوند. بازیگران نقش را تغییر می دهند، اما جنگ پابرجاست.
 
امروز آقای اندر یک مولوی دینی است که دارای دو سند ماستری است و در خدمت دولتی است که یک بار وعده داده بود سرنگون شود. او همچنان مورد هدف همرزمان سابق خود قرار گرفته است.
 
اندر 41 ساله در مصاحبه ای در داخل مجموعه ارگ ریاست جمهوری در کابل گفت: "طالبان قصد ترور من را دارند. خواه عضو دولت باشم یا نه، آنها هرگز مرا زنده نخواهند گذاشت."
 
او در 25 سپتامبر از سوی رئیس جمهور اشرف غنی به سمت شورای امنیت ملی منصوب شد و بخش عمده ای از این امر به دلیل اعتبار دینی وی بود. او افتخار مذهبی مولوی به معنای اندیشمند اسلامی را به دست آورده است و همچنین شهرت خود را به عنوان یک مبارز علیه طالبان کسب کرده است.
 
اندر اذعان کرد: "با یک انتصاب واحد و مشخص نمی توان چهره مذهبی یک دولت کل را صیقل داد. اما دولت با اقدامات خود می تواند نشان دهد که جمهوری اسلامی افغانستان چیزی فراتر از یک نام است.
 
او افزود: "طالبان می گویند مقامات دولتی کافر هستند، اما آنها با آمریکایی ها که سربازان آنها به افغانستان حمله کردند توافق کردند. بنابراین اکنون آنها هیچ منطقی برای این جنگ علیه هموطنان افغان و مسلمان خود ندارند."
 
گفتنی است که طالبان اقدام به آتش زدن محل سکونت او کرده و قصد ترور او را داشته اند.

  پربازدید ترین