• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش خلیل زاد به هشدار طالبان مبنی بر حملات هوایی امریکا علیه این گروه

واکنش خلیل زاد به هشدار طالبان مبنی بر حملات هوایی امریکا علیه این گروه

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به هشدار طالبان مبنی بر حملات هوایی امریکا علیه این گروه، می گوید که تداوم خشونت های اخیر در افغانستان، می تواند روند صلح را تهدید کند.
 
زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به بیانیه طالبان در مورد حملات هوایی امریکا بر مواضع این گروه، در توییترش نوشت که اتهام‌های بی‌بنیاد دربارۀ نقض آتش‌بس و شعارهای تحریک‌آمیز، باعث صلح نمی‌شود.
 
روز گذشته و در پی حملات هوایی نیروهای امریکایی علیه مواضع طالبان در ولایت هلمند، این گروه نیروهای امریکایی در افغانستان را به نقض توافق دوحه متهم کرده و نسبت به ادامه حملات هوایی این نیروها هشدار داده‌ است.
 
پس از این هشدار، خلیل‌زاد در توییترش نوشت که به‌جای بستن چنین اتهام‌ها همه طرف‌ها باید به‌گونۀ دقیق کلیه مواد توافق نامۀ طالبان – امریکا و بیانیه مشترک امریکا - افغانستان را اجرا و پیگیری کنند و نیز از تعهد کاهش تدریجی خشونت، غافل نشوند.
 
او نگاشته‌ که تداوم میزان بلند خشونت می‌تواند روند صلح، توافقنامه و این درک بُنیادی را تهدید می‌کند که راۀ حل نظامی وجود ندارد و به‌گفتۀ او، باوجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوهبار است.
 
خلیل‌زاد می‌گوید که حملات طالبان بر هلمند و مرکز ولایت، حملات این گروه بر ضد نیروهای امنیتی افغان، و همچنان شکایت‌های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف سبب دیدار اخیر در دوحه شد.
 
او افزود که در این دیدار، تمام جوانب بر کاهش حمله‌ها و بمباری‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند.
 
این در حالیست که محمد یوسف احمدی از سخنگویان گروه طالبان روز گذشته (یک‌شنبه 27 میزان) با نشر اعلامیه‌ای در صفحه توئیترش به نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان نسبت به ادامه حملات هوایی آنان هشدار داد.
 
در این اعلامیه آمده است که "پس از تحولات اخیر در ولایت هلمند، عساکر امریکایی با بمباردمان‌های بی‌مورد سرپیچی‌های متعددی از پیمان دوحه کرده اند."
 
در پی حمله طالبان بر بخش‌هایی از ولایت هلمند به شمول لشکرگاه مرکز این ولایت، نیروهای امریکایی، در روزهای اخیر، مواضع طالبان را آماج حملات هوایی قرار دادند.
 
حملات طالبان در حالی شدت گرفته، که گروه‌های مذاکره‌کننده‌ی حکومت و طالبان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. هرچند انتظار می‌رفت که با آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی میزان خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد، اما برعکس درگیری‌ها شدت یافته است.

  پربازدید ترین