• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدگاه شخصیت های برجسته کشور در اهمیت سفر عبدالله عبدالله به تهران

دیدگاه شخصیت های برجسته کشور در اهمیت سفر عبدالله عبدالله به تهران

افغانستان سال هاست براثر دخالت، اشغال و اختلاف افکنی بازیگران فرامنطقه ای درگیر جنگ قومی و قبیله ای است و بارها به صورت ناموفق چندین دوره مذاکرات صلح را تجربه کرده است، افغانستان در آسیای مرکزی این بار نیز در اقدامی با نتیجه نامشخص روند صلحی را پیش می برد که لازمه آن مذاکره با کشورهای همسایه و موثر در این صلح تشخیص داده شده است.

مذاکرات مورد نظر ماه هاست که با هدایت منفعت طلبانه آمریکا در پایتخت های چند کشور منطقه و فرامنطقه ای پیش رفت بدون اینکه نتیجه ای از آنها برای مردم افغانستان و منطقه حاصل شده باشد.

این بار نیز این مذاکرات در قالب یک نشست بین افغانستانی از 22 سنبله/شهریور ماه با حضور مقامات و وزیران خارجه بیش از 20 کشور جهان به صورت حضوری و ویدئویی در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، اما این نشست نیز به اعتقاد تحلیلگران سیاسی تاکنون پیشرفتی نداشته است.

پس از آغاز این نشست در دوحه، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی کشورمان سفر منطقه ای خود را برای این روند صلح آغاز کرد و نخستین سفرش به پاکستان و پس از آن به هند بود و بعد وی به تهران رفت تا روند صلح افغانستان را با مقامات جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار دهد.

این سفر در رسانه های داخلی و حتی رسانه های منطقه ای و بین المللی انعکاس متفاوتی داشت، اما خبرنگار ایرنا در کابل برای درک اهمیت واقعی این سفر ورای قضاوت های هدفمند رسانه ها، مصاحبه هایی را با  مقامات و شخصیت های برجسته کشورمان انجام داد تا درجه اهمیت این سفر به تهران از نگاه مسئولان کشورمان مشخص شود.

در همین راستا مشاور ارشد و رییس امور رسانه‌های ریاست شورای عالی مصالحه ملی کشور گفت که دولت افغانستان نقش ایران را به عنوان همسایه و متحد خود در روند صلح و ثبات منطقه و افغانستان مهم می داند و معتقد است که ایران می‌تواند این کشور را در رسیدن به صلحی پایدار یاری نماید.

«مجیب الرحمن رحیمی»، هدف اصلی سفر عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی کشورمان به تهران را رسیدن به یک اجماع منطقه‌ای در روند صلح و ثبات پایدار در کشور که بتواند برای مردم افغانستان و منطقه سودمند باشد عنوان کرد و گفت: در واقع از موضوعات اصلی این دیدار سه روزه عبدالله به تهران، ترسیم اهمیت نقش ایران در راستای روند صلح افغانستان و اطمینان دادن به جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت های به دست آمده در این روند است.

وی با اعلام اینکه تاکنون در دیدارهای رئیس شورای مصالحه ملی با مقامات ایران پیشرف خوبی وجود داشته است، گفت: عبدالله عبدالله تاکنون با شمار زیادی از مقامات ایرانی بحث‌ و گفت‌وگوهای مفیدی انجام داده است چرا که در گذشته نیز ایران از تلاش های صلح آمیز دولت افغانستان حمایت کرده و مخالفتی از طرف جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح کشور وجود نداشته و ندارد.

رحیمی همچنین اظهار داشت: سفرهای رییس شورای عالی مصالحه ملی کشورمان پس از آغاز مذاکرات قطر از پاکستان شروع شد و به هند رفت و اکنون به جمهوری اسلامی ایران رفته است، چون بحث و تبادل نظر با کشورهای همسایه و در واقع  موثر در تحولات افغانستان در باره صلح از جمله اهداف دولت در کابل است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرفین در این دیدارها بتوانند تا پایان این سفر فرصت برقراری صلح در افغانستان و منطقه را فراهم آورند و در عین حال با توجه به همسایگی و تاثیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و منطقه، خواستار کمک و همکاری ایران در تلاش های صلح در افغانستان شد.

مشاور ارشد عبدالله گفت که جمهوری اسلامی ایران از همسایه‌های نزدیک افغانستان است و دو کشور دارای مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی هستند و در حال حاضر میلیون ها مهاجر افغانستانی نیز در ایران زندگی کرده و از مواهب زندگی و تحصیل در ایران بهرمند هستند.

به باور رحیمی، ایران در دوره های مختلف در کنار دولت و ملت افغانستان بوده و پس از سال 2001 نیز از تلاش های افغانستان برای ایجاد دولت‌، بازسازی و حرکت رو به جلو افغانستان به سوی توسعه حمایت کرده است.

وی همچنین گفت که ایران همواره به پروژه های زیربنایی و دیگر بخش‌ها در افغانستان کمک کرده و نقش افغانستان در صلح و ثبات منطقه و افغانستان بسیار برجسته و با اهمیت بوده و هست.

مشاور رییس شورای عالی صلح کشورمان تأکید کرد که ما نقش ایران در روند صلح افغانستان را به رسمیت می شناسیم و عبدالله عبدالله با توجه به همین نقش در تهران بسر می برد و تهران نیز برای روند صلح و حمایت از آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد.

رحیمی گفت که هرچند ایران و روسیه در نشست افتتاحیه دوحه دعوت شده بودند اما حضور نیافتند و دلیل آن مخالفت با روند صلح افغانستان نیست و ریشه آن در جای دیگر نهفته است.

«احمدولی مسعود» رییس بنیاد «احمدشاه مسعود» قهرمان ملی کشورمان نیز روز گذشته اجماع منطقه ای را برای صلح و ثبات پایدار افغانستان بسیار با اهمیت دانست و گفت که اگر اجماع منطقه ای شکل نگیرد ما هرگز به صلح و ثبات پایدار نخواهیم رسید.

«محمدعلم ایزدیار» معاون مجلس نمایندگان کشور نیز سفر عبدالله عبدالله را به تهران با اهمیت عنوان کرده و افزوده است که تهران می تواند در موفقیت و پیشرفت صلح افغانستان نقش خوب و تسهیل کننده ای ایفا کند.

به باور ایزدیار نقش جمهوری اسلامی ایران می تواند در روند صلح افغانستان سودمند واقع شود و نمی توان از نقش مهم ایران در روند صلح افغانستان چشم پوشی کرد.

  پربازدید ترین