• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس شورای عالی مصالحه ی ملی: تشدید جنگ در جریان مذاکرات، غیر قابل قبول است

رییس شورای عالی مصالحه ی ملی: تشدید جنگ در جریان مذاکرات، غیر قابل قبول است

دوکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌‌ی ملی و هیأت همراه شان در برنامه‌ا‌ی که شام روز (یکشنبه، 27 میزان 1399) از سوی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در  تهران برگزار شده بود اشترات کردند. دکتور عبدالله در سخنان خود در این برنامه گفت: مذاکرات صلح جریان دارد. اما تشدید جنگ در جریان مذاکرات، غیر قابل قبول است.

در این برنامه که با تلاوت آیاتی از کلام الله مجیدو سخنانی به نمایندگی از مهاجران افغانستان مقیم ایران آغاز گردید نخست عبدالغفور لیوال سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با استقبال از تشریف‌آوری رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و هیأت همراه شان گفت که آنان در بخش‌های گوناگون از جمله بهبود روابط سیاسی و فرهنگی میان تهران و کابل فعالیت می‌کنند و تلاش‌ها برای رفع چالش‌ها و قانومند شدن حضور مهاجران افغانستان در ایران ادامه دارد. آقای لیوال افزود که گسترش روابط دو کشور در شرایط کنونی و با توجه به نقش ایران در منطقه برای موفقیت روند صلح افغانستان موثر است و آنان برای تحکیم و گسترش این روابط تلاش می‌کنند.

دوکتور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صحبت‌های خود با تشکر از پذیرایی خوب سفارت افغانستان در ایران گفت: سفر به ایران به معنای درک نقش موثر ایران در صلح افغانستان و جلب حمایت این کشور از روند صلح است. در دیدارهای که امروز با مقام‌های بلندپایه‌ی ایران داشتیم، تأکید ایران به موفقیت صلح پایدار با رهبری و مدیریت افغان‌ها برجسته بود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود که روابط دو کشور در چهار دهه‌ی پسین همواره خوب بوده است. ایران یکی از کشورهای است که هم در زمان جهاد و مقاومت و هم در دو دهه‌ی پسین همواره از افغانستان حمایت کرده است و حمایت این کشور از روند صلح به رهبری و مدیریت افغانستان نیز با اهمیت است.

دوکتور عبدالله عبدالله تأکید کرد که گسترش روابط افغانستان و ایران به نفع دو کشور و منطقه است. تلاش‌ها برای نهایی‌سازی سند جامع مناسبات دو کشور پیشرفت داشته و به زودی نشست کمیسیون مشترک در کابل برگزار خواهد شد. در دیدار امروز در باره‌ی رفع چالش‌های مهاجران افغانستان در ایران بحث‌های خوبی وجود داشت و فردا نیز این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت تلاش می‌کند نمایندگی و حضور مهاجران کشور در ایران را در مذاکرات و تلاش‌های صلح به نحو موثر تأمین نماید.

  پربازدید ترین