• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: ناکامی در سرشماری نفوس افغانستان، باعث بی اعتمادی و برخوردهای سیاسی شده است

دانش: ناکامی در سرشماری نفوس افغانستان، باعث بی اعتمادی و برخوردهای سیاسی شده است

معاون رئیس جمهور می گوید که ناکامی در سرشماری نفوس کشور یک مشکل بزرگ ملی است که باعث بی اعتمادی، مشاجرات و برخوردهای سیاسی شده است.
 
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور امروز (سه شنبه) در محفل تجلیل از روز جهانی احصائیه، گفت که افغانستان از معدود کشورها یا تنها کشوری است که در قرن بیست‌ویک نتوانسته- به هر دلیلی- نفوس خود را سرشماری کند.
 
او بیان کرد که افغانستان هنوز به‌طور دقیق از شمار دقیق جمعیت خود بی‌اطلاع است و همواره در این مورد از تخمین یا حتی آمارهای مؤسسات غیردولتی یا خارجی کمک گرفته است.
 
دانش بیان داشت: "امروز نداشتن سرشماری نفوس حتی ناکارآمدی حکومت، بی‌اعتمادی ملی و مشاجرات سیاسی را باعث شده است."
 
معاون رئیس جمهور در همین راستا، پروسه توزیع تذکره الکترونیک را یک گام بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و از شهروندان کشور خواست که به زودترین فرصت به اخذ تذکره الکترونیکی اقدام کنند. وی گفت که با مدیریت درست و تکمیل شدن این پروسه عملا یک سرشماری دقیق‌تر نیز در کشور به دست می‌آید.
 
دانش گفت: "در قانون اساسی افغانستان در عین حالی که هویت کلان ملی شهروندان حفظ شده تلاش شده است که تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و هویتی تمام ساکنان این سرزمین به رسمیت شناخته شود و تحت حمایت قانون قرار بگیرد."
 
معاون رئیس جمهور همچنین گفت که زبان‌های رسمی و رایج کشور ما گستره‌ی فراتر از افغانستان را شامل می شود که دلالت بر توانمندی و گستردگی این زبان ها دارد.
 
وی تأکید کرد؛ این اشتباه است که نادانسته این زبان ها را خارجی حساب کنیم به این دلیل که مردم سرزمین های دیگر نیز به این زبان ها تکلم می کنند.
 
معاون رئیس جمهور  هم چنین تاکید کرد که اداره ملی احصائیه و معلومات باید کاملا مستقل و بی طرف باشد و در هیچ موضوعی تحت فشار سیاسی نباید قرار بگیرد.
در این جلسه همچنین، جاوید رسولی رئیس عمومی اداره ملی احصائیه و معلومات وعده سپرد که روند احصائیه به صورت مسلکی و بی طرفانه به پیش برده خواهد شد و به زودی شاهد ایجاد یک سیستم معلوماتی در مورد شهروندان کشور خواهیم بود که تمام مشخصات هویتی افراد به تفکیک و روشن در این سیستم درج خواهد شد.

  پربازدید ترین