• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از هیبت الله بپرسید که در کجا پنهان است و چرا افغان ها را می کشد؟ / طالبان هنوز به فکر فتح هستند

از هیبت الله بپرسید که در کجا پنهان است و چرا افغان ها را می کشد؟ / طالبان هنوز به فکر فتح هستند

رییس‌جمهور غنی، می‌گوید که گروه طالبان، هیچ دلیلی برای ادامه‌ی جنگ در افغانستان ندارد و باید از رهبران آن پرسیده شود که چرا به افغان‌کشی ادامه می‌دهند.

آقای غنی که روز چهارشنبه (30 میزان)، در مراسم معرفی نامزدوزیران کابینه به مجلس نمایندگان سخن می‌زد، گفت: «آغوش جمهوریت بزرگ است، از هیبت‌الله بپرسید که در کجا پنهان است و چرا افغان‌ها را می‌کشد؟ بالای امریکایی‌ها حمله نمی‌کنید درست است، اما چرا بالای ما حمله می‌کنید؟ آیا این ها فرزندان شما نیستند؟ ما هر روز می‌سازیم و شما آن را ویران می‌کنید.»

هنگام سخنرانی آقای غنی، برخی از نمایندگان اعتراض کردند. او در پاسخ به اعتراض آن‌ها گفت: «همه در قسمت انکشاف متوازن درد دارند و هر کسی با یک زبان دردش را بیان می‌کند. به جای این که همه را متهم کنید، دست به دست هم بدهید که در این زمان تاریخ، بدی‌های گذشته را دفن کنید. می‌خواهید برای طالب زمینه فراهم کنید؟ از امان‌الله خان درس نگرفتید؟ از تفرقه‌های ملی درس نگرفتید؟»

آقای غنی، به نمایندگان مجلس گفت که بین صلح کردن و اعمار صلح، تفکیک قایل شوید و هیئت گفت‌وگوکننده‌ی تان را حمایت کنید؛ زیرا این تیم در خط ملی پیش می‌رود و با قوت از منافع ملی نمایندگی می کند.

رییس‌جمهور، افزود، با وجود اطمینانی که برای آتش‌بس و کاهش جدی خشونت هنگام برگزاری لویه‌جرگه داده شده بود، طالبان و حامیان شان به خشونت ادامه دادند. به گفته‌ی او، حملات اخیر طالبان در هلمند، غور و سایر ولایت‌ها، نشان‌دهنده‌ی این است که آن‌ها هنوز هم به روایت کاذب فتح باورمند دارند.

او، با تاکید بر این که طالب هیچ وقت به روایت پیروزی خود پیروز نخواهد شد، گفت که در نشست اخیر شورای امنیت به مسوولان هدایت داده تا زمینه‌ی رسیدگی به خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی، سریع، ساده و موثر شده و به کودکان و خانواده‌های آن‌ها رسیدگی جدی صورت گیرد.

آقای غنی، با اشاره به بحث‌های چند روز گذشته اش با مقام‌های عالی‌رتبه‌ی امریکا، گفت که آن‌ها اطمینان داده اند که به تعهدات شان در رابطه به افغانستان پابند استند.

او تصریح کرد که برخلاف تمام تحلیل‌ها، تمام اعضای هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، با اتحاد، اتفاق و انگیزه‌ی قوی از ارزش‌های ملی و جمهوریت دفاع می‌کنند و این نمونه‌ی مهم ظرفیت سیاسی ما است.

رییس‌جمهور، گفت که هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، به طالبان پیشنهاد داده که موضوعات اختلافی در روشنایی قرآن کریم، سنت نبوی و شریعت حل شود؛ اما آن‌ها نپذیرفته و گفته اند که توافق‌نامه‌ی شان با امریکا باید اساس باشد؛ اکنون ببینید که از اسلام چه کسی نمایندگی می‌کند.

آقای غنی، هم‌چنان گفت: «ما در مقطعی از تاریخ قرار داریم که ضرورت عقلانیت در طرح و قاطعیت در عمل را از فرد فرد این ملت و از همه ما به صورت یک کتله‌ی واحد، خواهان است. تصامیم امروز ما تعیین‌کننده‌ی فردای ماست، امروز نه تنها التیام دردهای پنج نسل زنده‌ی ما، در داخل و خارج کشور اولویت دارد، بلکه رفاه پنج نسل آینده‌ی ما نیز مطرح است.»

رییس‌جمهور با اشاره به آمادگی‌ها برای نشست جینوا، گفت که امریکا در زمینه‌ی آمادگی بهتر نشست جینوا با دولت افغانستان کمک می‌کند و تعهدات اش در زمینه‌های صحت و معارف، درازمدت است. همچنان در دولت، جامعه و اقتصاد ما، ظرفیت‌ها موجود است که با آن می‌توانیم، آینده‌ی خود را تامین کنیم.

رییس‌جمهور، در مورد مدیریت آب‌ها، گفت که بعد از 700 سال، بند کمال خان آب خواهد گرفت، نیمروز سرسبز خواهد شد و در چهار سال آینده، شاهد سرسبزی و شادابی افغانستان خواهید بود.

آقای غنی، پنج موج تروریزم را تشریح کرد و در مورد خطرات شبکه‌های جرمی، مواد مخدر و فساد و انکشاف غیرمتوازن و برخورد غیرمسوولانه با سرمایه، گفت که بین دین اسلام و تروریزم، هیچ‌گونه رابطه‌ای وجود ندارد.

او، از گروه طالبان خواست تا به گونه‌ی واضح به مردم افغانستان اطمینان دهند که از شبکه‌های تروریستی خود را جدا ساخته و به اسلامیت و افغانستان اولویت بدهند.

ریس‌جمهور غنی، به نمایندگان مجلس گفت: «دستگاه حکومت به تغییرات اساسی نیاز دارد تا بتوانیم حکومت را خادم ملت بسازیم. از شما می‌خواهم تا به خاطر ایجاد اقتصاد متحرک که بتوانیم تمام مصارف نیروهای امنیتی و دفاعی و ملت خود را تمویل کنیم، دست به دست همدیگر بدهید، این کشور به پای خود ایستاده می‌شود.»

او، با بیان این که باید روی یک طرح بنیادی اصلاحات دولتی به نتیجه رسید، گفت که یک اقلیت کوچک، افغانستان را بدنام کرده است و باید با اراده‌ی ملی، اصلاحات سرتاسری را انجام داد و تمرکز را بر ولسوالی‌ها بیشتر کرد.

آقای غنی، تصریح کرد که آینده‌ی افغانستان به منطقه گره خورده و روز به روز منطقه اهمیت این کشور را درک می کند. «ایجاد اجماع منطقوی به افغانستان که دارای روابط چند جانبه باشد، از ماموریت های کلیدی ماست.»

رییس‌جمهور، در اخیر نامزدوزیران کابینه را معرفی کرد و گفت که اعضای مجلس با دادن رای اعتماد به آن‌ها، سبب خواهند شد که یک تیم منسجم داشته باشیم.

  پربازدید ترین