• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین جشن «برداشت محصول» در بامیان؛ حاصلات زراعتی امسال افزایش یافته است

نخستین جشن «برداشت محصول» در بامیان؛ حاصلات زراعتی امسال افزایش یافته است

مسوولان محلی ولایت بامیان می‌گویند که امسال به دلیل بارنده‌گی‌های فصلی و آب و هوای مناسب، برخی محصولات زراعتی این ولایت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

سیدانور رحمتی، والی بامیان، در برنامه افتتاحیه‌ی نخستین جشن «برداشت محصول» که روز پنج‌شنبه، اول عقرب، در مقابل مجسمه‌ی صلصال برگزار شده بود، گفت که براساس معلومات ریاست زراعت، حاصلات کشاورزی و باغی دهقانان و باغداران امسال افزایش خوبی داشته است.

به نقل از والی بامیان، حاصلات کچالوی این ولایت در سال جاری، حدود 380هزار تُن شده است که افزایش 12درصدی این محصول را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

بر بنیاد معلومات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان، در سطح این ولایت امسال بر حدود هژده هزار هکتار زمین کچالو کشت شده بود.

والی بامیان هم‌چنان گفت که حاصلات غله؛ به‌ویژه گندم نیز امسال نسبت به سال‌های پیش افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. به گفته‌ی وی، مجموع حاصلات گندم در سطح بامیان حدود 76هزار تن برآورد شده است.

مسوولان محلی بامیان می‌گویند که هرچند محصولات کشاوری؛ به‌خصوص گندم بامیان نسبت به سال گذشته بیش‌تر بوده است؛ اما باآن‌هم باشنده‌گان این ولایت سالانه بیش از نصف غله‌ی خود را از بازارهای بیرون از بامیان خریداری می‌کنند.

محمدتقی، از دهقانان ولایت بامیان که به نماینده‌گی از تمامی انجمن‌های دهقانان در جشن «برداشت محصول» صحبت می‌کرد، از دولت و سایر نهادهای مربوط خواستار همکاری با کشاورزان و باغداران شد.

توزیع تخم‌های اصلاح شده‌ی گندم، کچالو و سبزی‌جات، ایجاد سردخانه‌های معیاری میوه و کچالو، فراهم کردن کود کیماوی برای دهقانان، بازاریابی برای فروش محصولات زراعتی، فراهم کردن وسایل باغ‌داری و ترویج مالداری به شکل مدرن و امروزی از مهم‌ترین خواست‌های کشاورزان و مالداران ولایت بامیان گفته شد.

سیدانور رحمتی، والی بامیان در پاسخ به خواست‌های دهقانان گفت که در زمینه‌ی تخم‌های اصلاح شده و ایجاد سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات زراعتی، در بودجه‌ی نیمه‌سال توجه خواهد شد.

آقای رحمتی افزود، وزارت زراعت وعده کرده است که کار ساخت صد سردخانه‌ی کچالو را در بودجه‌ی نیمه‌سال بگنجاند و همین‌طور در بخش مکانیزه‌ شدن زراعت و آوردن نسل‌های پرثمر زراعتی و حیوانی تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و محصولات زراعتی
بخشی از جشن برداشت محصول را، نمایشگاه صنایع دستی بانوان و انواع محصولات زراعتی تشکیل می‌دهد. در کنار صنایع دستی بانوان بامیانی، چندین نوع سیب، ناک، کچالو، قروت، عسل و زعفران بامیان بسته‌بندی و در غرفه‌های مخصوص گذاشته شده است که توجه بازدیدکننده‌گان را به خود جلب کرده است.

محمدسخی حسنیار، مسوول انجمن باغ‌داری مرکز بامیان به روزنامه 8صبح گفت که این‌جا حدود 43 نوع سیب را که همه محصولات باغی خود بامیان می‌باشد، در این نمایشگاه به معرض دید مردم گذاشته است.

سیب‌هایی با نام‌ها و رنگ‌های مختلف از جمله رنگ نارنجی، زرد، سرخ و سرخ خالدار در این نمایشگاه به چشم می‌خورند؛ اما باغ‌داران می‌گویند که برای این محصول تاکنون بازاریابی نشده و حتا مردم از سیب‌هایی که در ولایت بامیان پرورش می‌یابد، آگاهی ندارند.

آقای حسنیار، از وزارت زراعت و سایر نهادهایی که در بخش باغ‌داری و کشاورزی کار می‌کنند، خواست تا در راستای ایجاد سردخانه‌های معیاری برای نگهداری سیب و همین‌طور بازاریابی این محصول باغ‌داران را یاری کنند.

حسنیار افزود: «بازار خیلی خراب است. دولت باید بازاریابی داخلی و خارجی را برای سیب بامیان فراهم کند. دولت باید زمینه را قسمی فراهم کند که تولیدات داخلی پس برای خود ما و نیروهای امنیتی و سایر بخش‌ها که به میوه نیاز دارند، در آن‌جا به مصرف برسد؛ چون هم کیفیت تولیدات داخلی خود ما بالا است و هم قیمت مناسب.»

براساس معلوماتی که ریاست زراعت ارائه کرده است، سیب بامیان از نگاه زیبایی، کیفیت و مزه، جایگاه خوبی را در بین سایر ولایت‌های کشور کسب کرده است.

سیدانور رحمتی، والی بامیان گفت که طبق معلومات ریاست زراعت، سیب بامیان یکی از باکیفیت‌ترین، بامزه‌ترین و زیباترین سیب در سطح کشور شناخته شده و در رده‌ی نخست جا گرفته است.

سیب‌هایی که در ولسوالی‌های شیبر، یکه‌اولنگ، سیغان و دره فولادی پرورش می‌یابند، از نگاه کیفیت، زیبایی و طعم، در نزد بازرگانان محلی و باشنده‌گان این ولایت شهرت خاصی دارند.

مسوولان محلی بامیان می‌گویند که اگر محصولات سیب به گونه‌ی درست مدیریت شود، این ولایت می‌تواند در سال‌های آینده بخشی از صادرات سیب کشور را در اختیار بگیرد.

طبق معلومات ارائه شده از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان، مجموع حاصلات سیب این ولایت، امسال حدود 30 هزار متریک تن برآورد شده است.

  پربازدید ترین