• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سربازان استرالیایی، زندانی افغانستانی را به دلیل نبودن جا در هواپیمای آمریکایی کشتند

سربازان استرالیایی، زندانی افغانستانی را به دلیل نبودن جا در هواپیمای آمریکایی کشتند

یک مسئول هواپیمای تیم تفنگداران دریایی ایالات متحده، نیروهای ویژه استرالیایی را به تیراندازی به یکی از هفت زندانی افغان متهم کرده است، زیرا فقط جای شش نفر در هواپیماهای آمریکایی وجود داشت.

ای‌بی‌سی، شبکه ملی استرالیا، در گزارش مفصلی جزئیات این رویداد را از قول این عضو نیروی دریایی آمریکای آورده است.

هویت سرباز استرالیایی روشن نیست.

عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و استرالیایی برای مقابله با مواد مخدری که کمک مالی گروه طالبان بود، انجام می‌شد. این عملیات مشخص در سال 2012، در شمال اردوگاه کمپ‌بسشین نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند رخ داده است.

سرباز آمریکایی گفته است که بعد از پایان یکی از این عملیات‌های مشترک، 7 تن بازداشت شدند. به نقل از سرباز آمریکایی، مسئولیت بستن دست‌های بازداشتی‌ها را هم نیروهای استرالیایی به دوش گرفتند. بعدا از نیروهای هوایی آمریکایی برای انتقال بازداشتی‌ها کمک خواسته شد، اما پیلوت/خلبان گفته بود که جا برای انتقال 7 تن نیست.

به گفته این سرباز آمریکایی: سرباز استرالیایی یکی از افغان‌های دست بسته را با خود به کنار می‌کشد و سپس صدای ضرب گلوله شنیده می‌شود. بعدا سرباز به پیلوت صدا می‌زند که حالا شش تن هستند.

او همچنین گفته است که گروهی از نیروهای ویژه استرالیایی در جریان عملیات‌ها، عمدا و بدون دلیل افغان‌ها را می‌کشتند. این سرباز از صحنه دیگری، در عملیاتی متفاوت از قساوت یک سرباز استرالیایی دیگر یاد می‌کند که در جریان یک عملیات‌، زمانی که چرخبال نیروهای ویژه به زمین نشسته، سرباز استرالیایی یک فرد افغان را که در دورتر نشسته و فرود آمدن هواپیما را تماشا می‌کرده، با چندین ضرب گلوله به سینه‌اش کشته است.

دولت افغانستان می‌گوید از نشر این گزارش‌ها آگاه هست و موضوع را پیگیری می‌کند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه کشور می گوید که دولت نظر به مقررات قانونی، موضوع را پیگیری خواهد کرد. اما آقای هیواد نگفت که دولت چه وقت از بدرفتاری نیروهای استرالیایی آگاه شده است.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی
خبر های مربوط به بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان بی‌پیشینه نیست. رابرت لنگدن، سرباز استرالیایی در سال 2009 به جرم قتل همراه افغانش 7 سال زندان را در افغانستان به سر کرد. او بعدا به درخواست دولت استرالیا مورد عفو قرار گرفت.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان به طور گسترده در استرالیا بازتاب داشته است. صدها صفحه شواهد مربوط به تحقیق درباره عملکرد نیروهای دفاعی استرالیا در افغانستان، در سال 2017 میلادی در اختیار رادیو تلویزیون ملی استرالیا (ای‌بی‌سی) قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این مدارک فوق سری که در ماه جولای/ژوئیه سال 2017 منتشر شد، ادعا شده است که سربازان استرالیایی یک پسر 14 یا 15 ساله افغان را در سال 2012 کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. در این مدارک همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال 2013، خبر داده شده است.

در پی انتشار این خبرها، در اوایل سپتامبر 2017 میلادی گزارش شد که استرالیا احتمال جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان را بررسی می‌کند اما نتایج این بررسی‌ها هنوز منتشر نشده است.

در شانزدهم دسامبر 2013 آخرین واحد رزمی نظامیان استرالیایی افغانستان را ترک کرد. در آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از یک هزار و 500 نفر می‎رسید. استرالیا در جریان حضور نظامی در افغانستان حدود 40 کشته و بیشتر از 260 زخمی داشته است.

ولی حالا کمک‌های استرالیا عمدتا به آموزش نیروهای امنیتی افغان‌ستان، و اعطای بورسیه‌ها و دوره‌های تحصیلی محدود شده است.

  پربازدید ترین