• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خون مردم افغانستان بهای رأی ترامپ!

شاید به خاطر داشته باشید به گفته کار شناسان در زمان جهاد کمک آمریکائیها به افغانستان در برابر روسها فقط برای انتقام از روسیه در شکست ویتنام بود آمریکا چندان تمایلی به افغانستان نداشت.

توجه آمریکا به افغانستان بعد از خروج روسها؛ تشکیل دولت موقت و هزینه های جانی و مالی هنگفت، نشان از اهمیت افغانستان، توجه و جدیت آمریکا نسبت به تحولات و حل منازعات افغانستان و حتی تسلط و استیلای کامل و به عبارتی اشغال افغانستان از سوی آمریکا بود اما  خروج نا به هنگام و شتاب زده آمریکا از افغانستان، تعهد مرموز آمریکا با طالبان ضمن اینکه دولت افغانستان را در یک سردرگمی قرار داد آتش جنگ را هم شعله‌ورتر و جنایات طالبان هم بیش از پیش افزایش پیدا نمود. گرچه خروج آمریکا از افغانستان به نفع مردم و اقلیتهایی است که آمریکا تلاش کرد سر نوشت آنها را در بیست سال گذشته به دست غلامان سنتی خود در افغانستان بسپارد! که امروز تحقق آن اهداف شان را در دستان طالبان خون خوار جستجو می کند.

حال چرا طالبان علی رغم امتیازات آمریکا کماکان به جنگ ادامه می دهند؟
قطعا دلیل این سؤال در معامله پنهانی آمریکا با طالبان است که به گزینه های ذیل می شود مطرح کرد.
1_ چرا؟ علی رغم کشتار مردم بی گناه و افزایش ماین های کنار جاده‌ای از طرف طالبان که هر روز جان ده ها نفر زن و کودک و مردم ملکی را می گیرد آمریکائیها اعلام می‌کند طالبان مفاد تعهدنامه دوحه را نقض نکرده است!؟

2_ چرا آمریکا دولت افغانستان را مجبور کرد 5هزار از خطرناک ترین جنایت کاران و قاتلان مردم افغانستان را قبل از هر انعطاف و قبول آتش بس از طرف طالبان رها کند!؟ در حالی که دولت افغانستان فقط و فقط حملات تدافعی دارد و طالبان در هر 24ساعت تقریبا در 24ولایت افغانستان حملات تهاجمی انجام می دهند و یا در شاه‌راه‌ها مردم را انفجار می دهند! غربیها و آمریکائیها به جای اینکه به طالبان هُشدار داده مقصر قلمداد کنند با لحن ملایمی از دوطرف جنگ می خواهند که خشونتها را کاهش دهند! در حالی که این طالبان است که در آتش جنگ می دمد و دولت افغانستان کوچکترین نقشی در شروع این جنگ ها ندارد.

3_ بعضی از به اصطلاح کار شناسان سیاسی هستند که ساده لوحانه به وجود شاخه های متعدد طالبان معتقند، و کنترل همه آنها را خارج از اداره افراد صلح طلب طالبان می دانند که در دوحه گرد آمده اند! در حالی که چنین چیزی غیر قابل باور است؛ چگونه ممکن است که شاخه طالبان ناراضی خارج از گفتگوهای دوحه به خاطر به هم زدن صلح به مردم و دولت افغانستان حمله کنند ولی مصونیت نیروهای آمریکایی را متعهد باشند؛ همان گونه که چند روز پیش زلمی خلیلزاد به عنوان یکی از مهمترین دست آورد صالح با طالبان را گفت این است که بعد از تعهد طالبان در دوحه تا امروز حتی از بینی یک آمریکایی هم خون نیامده! بنابر این می شود گفت طالبان در قضیه صلح از یک اجماع بر خُردار است بلکه دلیل عدم انعطاف طالبان در برابر مردم افغانستان معامله ی است که میان آمریکا و طالبان در دوحه صورت گرفته و هنوز افشا نشده است که متأسفانه دولت و مردم افغانستان هنوز هم از مفاد آن آگاهی ندارند.

چیزی که از مفاد آن تعهدنامه درز کرده این است که معامله ی بزرگی در پشت پرده صورت گ فته که طالبان را دل گرم نموده است تا اسرار کند باید مبنای مذاکرات صلح بین نمایندگان مردم با طالبان تعهد نامه آمریکا و طالبان باشد! چون بر مبنای آن طالبان به امارت اسلامی به قرائت طالبانی شان می رسد آمریکا هم منافع خود را از مجرای طالبان در برابر رقبای منطقه خود دنبال خواهد کرد حال چه به سر مردم افغانستان می آید به جهنم! همه مردم افغانستان و خون های زن و مرد و کودک بی گناه و دست آورد های جامعه جهانی از نظر ترامپ فدای یک تار موی گربه نر آمریکایی! مهم این است که شاه کلید کاخ سفید در دست ترامپ کماکان باقی بماند تا چهار سال دیگر لجام گسیخته، به جنایت، تحقیر و توهین مسلمانان و حتا مردم سراسر دنیاس بپردازد!

جواد امیری

  پربازدید ترین