• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارگ: طالبان مسوول حمله ی انتحاری در غرب کابل است

 ارگ: طالبان مسوول حمله ی انتحاری در غرب کابل است

حوالی ساعت 4:30 دقیقه‌ی پس از چاشت روز شنبه (3 عقرب)، یک مهاجم انتحاری، مواد هم‌راهش را در برابر دروازه‌ی مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل، منفجر کرد. این انفجار، هنگامی رخ داده است که دانش‌آموزان آمادگی کانکور این مرکز آموزشی، در حال بیرون‌شدن از صنف‌های درسی بودند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله، گفته است که حمله‌کننده‌ی انتحاری قبل از رسیدن به هدف، از سوی نگه‌بانان مرکز آموزشی کوثر دانش، شناسایی شده و خودش را در داخل کوچه انفجار داده است.

یک منبع ارشد امنیتی، می گوید که 27 نفر در نتیجه‌ی حمله‌ی انتحاری امروز در غرب کابل کشته شدند و 77 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال، رییس‌جمهور غنی، حمله‌ی انتحاری بر مرکز آموزشی کوثر دانش را محکوم کرده و طالبان را مسوول این حمله دانسته است. آقای غنی گفته است که با وجود فیصله‌ی لویه‌جرگه و آزادی 6100 تن از زندانیان طالب و خواست مکرر مردم، دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی برای ختم جنگ و خون‌ریزی، طالبان اما هنوز هم به کشتار مردم این کشور ادامه می‌دهند.

 امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری نیز طالبان را مسوول این حمله دانسته و گفته است که تروریستان طالب و داعش از ژن و ایدیولوژی یک‌سانی برخوردارند و تا اکنون نیز با تاکتیک یک‌سان عمل می‌کنند.

 عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، حمله‌ی انتحاری بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل را نکوهش کرده و گفته است که این حمله‌ی ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی تروریستان بدصفت و جبون است.

آقای عبدالله گفته است: «تروریستان بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آیین و اصولی پای‌بند نیستند.»

امین احمدی، عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن را تکان‌دهنده خوانده است. او، گفته است که رویدادهای این‌چنینی نشان می‌دهد که هزاره‌ها و شیعیان بیش‌تر و به صورت سیستماتیک در معرض حذف، کشتار و تبعیض‌ اند.

فوزیه کوفی، عضو دیگر هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت، در واکنش به این حمله، گفته است که موسسات آموزشی، املاک عمومی استند و باید از آن‌ها محافظت شود. تنها دشمنان بشریت می‌توانند به چنین مکان‌هایی حمله کنند.

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان، طالبان را مسوول حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش دانسته و گفته است که اگر این گروه، مسوولیت این حمله را بر عهده نمی‌گیرند، هرچه زودتر اعلام آتش‌بس کنند تا نیت شان ثابت شود.

بانو فرید در ادامه‌ گفته است که دل‌بستن به مذاکرات صلح با طالبان، یک خیال واهی است. به گفته‌ی او، برای مردم افغانستان این مهم نیست که چه‌ گروهی پای موافقت‌نامه‌ی صلح امضا می‌کند، مهم این است که خون‌ریزی پایان یابد.

محمد صادق، فرستاده‌ی ویژه‌ی پاکستان برای افغانستان  نیز، حمله‌ی انتحاری در غرب کابل را نکوهش و با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز هم‌دردی کرده ‌است. آقای صادق این حمله را تروریستی و خلاف ارزش‌های انسانی خوانده‌ است.

گروه تروریستی داعش، مسوولیت این حمله را پذیرفته است.

  پربازدید ترین