• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی؛ غنی می گوید که روابط طالبان با شبکه های تروریستی پا برجا است

کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی؛ غنی می گوید که روابط طالبان با شبکه های تروریستی پا برجا است

 رییس جمهور غنی می‌گوید که کشته‌شدن فرد شماره دوم شبکه القاعده به دست نیروهای امنیت ملی در غزنی ثابت کرد که روابط گروه طالبان با شبکه‌های تروریستی پا برجا است.

ریاست عمومی امنیت ملی روز شنبه‌، سوم عقرب اعلام کرد که ابومحسن المصری، فرمانده ارشد شبکه القاعده در شبه هند و فرد شماره دوم این شبکه، در عملیات نیروهای امنیت ملی در ولسوالی اندر غزنی کشته شده‌ است.

امنیت ملی گفته است که حسام‌ عبدالروف مشهور به ابومحسن المصری با گروه طالبان و شبکه حقانی رابطه نزدیکی برقرار کرده بود. طبق اعلام امنیت ملی، حسام‌ عبدالروف سال‌ها به شبکه حقانی و گروه طالبان حمایت لوژستیکی و مالی کرده است.

امنیت ملی می‌گوید که او سال‌ها زیر چتر گروه طالبان در داخل افغانستان و آن سوی دیورند به صورت پنهانی زنده‌گی می‌کرد. ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که در این عملیات، عبدالرحیم، فرمانده گروه طالبان و همکار فرد شماره دوم شبکه دوم القاعده نیز بازداشت شده است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور روز یک‌شنبه، چهارم عقرب، در بیانیه‌ای کشته‌شدن فرد شماره دوم القاعده را «دست‌آورد بزرگ» برای نیروهای امنیتی خوانده و آن را تبریک گفته است.

رییس جمهور غنی هم‌چنان گفته است که این مساله ثابت کرد که تهدید تروریسم رفع نشده است و روابط گروه طالبان با شبکه‌های تروریستی هنوز هم پا برجا است.

طبق توافق‌نامه امریکا – طالبان، تمام روابط گروه طالبان باید با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع شود.

از جانب دیگر، ارگ ریاست جمهوری در این بیانیه گفته است که گروه طالبان باید به صورت عملی برای مردم افغانستان، دولت و جامعه جهانی ثابت کند که به‌شمول القاعده با تمام گروه‌های تروریستی روابطش را قطع کرده است.

ارگ تأکید کرده است که گروه طالبان باید از جنگ و خشونت دست بکشد و با پذیرش آتش‌بس دایمی، زمینه برقراری صلح باعزت و دایمی را فراهم کند.

در بیانیه تأکید شده است که جمهوری اسلامی افغانستان به مبارزه با تروریسم متعهد است و اجازه نمی‌دهد که یک بار دیگر افغانستان به پناه‌گاه امنی برای تروریستان بدل شود.

طبق اعلام ارگ، مأموریت مشترک افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش تا رفع تهدید تروریسم ادامه دارد.

محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله نیز در توییتی گفته است که کشته‌شدن یکی از اعضای کلیدی و مهم القاعده، بیان‌گر رابطه نزدیک طالبان با گروه‌های تروریستی و فعالیت و اقدامات مشترک آن‌ها در برابر حکومت و مردم افغانستان است.

به گفته او، این رابطه هم‌چنان پا برجا است و طالبان به طرف‌های مختلف در این مورد دروغ می‌گویند.

توافق‌نامه دوحه که در 10 حوت سال گذشته بین امریکا و طالبان امضا شد، متضمن قطع روابط گروه طالبان با شبکه‌های تروریستی و به ویژه شبکه القاعده است.

گفتنی است که عمر عاصم، رهبر شاخه القاعده برای هند سال گذشته در عملیات نیروهای امنیتی در هلمند کشته شد.

  پربازدید ترین