• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنگ کنونی جواز شرعی ندارد و برای رسیدن به چوکی خون ریختن حرام است

جنگ کنونی جواز شرعی ندارد و برای رسیدن به چوکی خون ریختن حرام است

علمای دینی افغانستان جنگ کنونی در کشور را حرام خوانده و از طرف‌های درگیر می‌خواهند که دست از مسلمان کشی بردارند.

علمای دینی افغانستان، امروز یکشنبه (4 عقرب) در یک نشست بزرگ دینی در کابل از طرف‌های جنگ افغانستان خواستند که به جنگ و خشونت خاتمه دهند.

 مولوی حبیب‌الله حسام گفت:" ما امروز جمع شدیم که صدا بلند کنیم تا طرفین جنگ در افغانستان حرمت قرآن و سنت را حفظ کرده و جنگ را خاتمه دهند و به  دو طرف بگوییم که بالای خون ملت مسلمان افغانستان سوار هستید".

 مولوی حسام خطاب به طرف‌های گفتگو کننده صلح نیز گفت:" اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید دوسیه نزاع تان را به میز قرآن و سنت پیامبر گذاشته و حل کنید که در حکمیت قرآن و سنت پیامبر خیر است و بهترین را عاقبت دارد نه فیصله‌ای که سایه طاغوت بالای آن باشد".

وی با بیان اینکه عاقبت حکمیت قرآن و سنت مبارک و با عافیت است گفت:" با حکمیت قرآن دیگر خون مسلمان ریخته نخواهد شد دیگر در ماتم همدیگر نخواهیم نشست".

مولوی حسام به طرف‌های درگیر در افغانستان گفت:" قرآن از شما سوال دارد که به کدام قانون طاغوت فیصله می‌کنید؟ آیا فیصله غیر از خدا و قران است؟ که امروز یکی پیمان کابل و دیگر پیمان دوحه را مبنا قرار می‌دهید!  درحالیکه نه پیمان کابل قدسیت دارد و نه پیمان دوحه و این پیمان‌ها پیام خیر و عافیت ندارد".

مولوی حسام امریکا را منبع شر روی زمین خوانده گفت:" امروز امریکا در گوشه گوشه جهان از خون مسلمانان تغذیه می‌شود و برای مردم افغانستان نیز جز درد و رنج چیز دیگر نیآورده است".

وی بیان داشت:" به طرفین قضیه می‌گوییم که  به اساس فرمایش رسول خدا (ص)همه چیز مسلمان به مسلمان حرام است و همه امت مسلمه جسد واحد است امروز هم درد هلمندی، تخاری و کابلی درد همه امت مسلمانان است چرا در برابر همدیگر بی تفاوت شدیم؟

مولوی حسام گفت:" صدا امروز علمای افغانستان صدای است که در خانه خانه هر افغان مسلمان است که ما نان نمی‌خواهیم و صلح و امنیت می‌خواهیم و غیر از صلح ما راه نجات دیگری نداریم هنوز معلوم نیست که استعمار چه برنامه دیگر برای ما دارد و چند سال دیگر ما را در کوره جنگ و نفاق می‌سوزاند".

این عالم دینی گفت:"ما از طرفین می‌خواهیم که هیچ بهانه دیگر مورد قبول نیست سرحدات صلح وسیع است مگر اینکه حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کنید ما امروز صلح و امنیت می‌خواهیم".
در همین حال مولوی عبدالسلام عابد یکی دیگر ازعلمای دینی کشور گفت:" اختلافات که امروز ما بین طرفین بوجود آمده است تلاش رسیدن به چوکی است به خاطر رسیدن به چوکی ما را نکشید و معیوب نسازید"

مولوی عابد گفت:" در اسلام به خاطر اختلاف تعبیرات اجتهادی و قضایای سلیقوی، ریختن خون مسلمانان حرام است که نه خدا اجازه داده و نه پیامبر؛ پس با غنیمت شمردن فرصت پیش آمده صلح کنید به مردم خود رحم کرده دست از جنگ و خشونت بردارید".

 داکتر فضل الرحیم بصیرت یکی دیگر از علمای دینی کشور گفت:" جنگ کنونی مبنای شرعی ندارد از طرفین می‌خواهیم که جنگ را خاتمه دهند".

مولوی بصیرت خطاب به علمای کشور گفت:" امروز مسوولیت شما است که بین طرفین صلح کنید که  مصالحه بین مسلمانان واجب است و به اساس آیات قرآن و سنت پیامبر(ص) جنگ مابین مسلمانان حرام است".

مولوی بصیرت گفت:" در فقه حنفی هرکسی که سکونت دایمی کشور مسلمان را اختیار کند مصئون است و ریختن خون او حرام می‌باشد".

حجت السلام و المسلمین علی عطایی یکی دیگر از علمای دینی نیز گفت:" صلح و امنیت در اسلام یک ارزش است و آنقدر اهمیت دارد که یکی از صفات خدا سلام است؛ سلام یعنی صلح ، آشتی، همدیگر پذیری، و همزیستی".

آقای عطایی گفت:" اسلام ما را به همدیگر پذیری دعوت کرده است تاکید دارد که رنگ، قوم و نژاد مابین شما فاصله ایجاد نکند".

وی خطاب به مسوولان ارشد دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان گفت:" امروز پیام ما این است که بایید به اسلام ارج گذاشته و چهره واقعی‌ اش را به دنیا معرفی کنید و نگذارید که کفار از حمامه و ریش یک چهره خشن معرفی کند بیاید به این ملت مذهبی رحم کرده و به امتداد نیروهای امنیتی دست این ملت را بفشارید".

این در حالی که رئیس اتحادیه علمای جهان اسلام نیز جنگ افغانستان را مطلق حرام خوانده است.

  پربازدید ترین