• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: در پی افزایش خشونت ها و بن بست در مذاکرات اعتماد مردم به صلح آسیب دیده است

دانش: در پی افزایش خشونت ها و بن بست در مذاکرات اعتماد مردم به صلح آسیب دیده است

سرور دانش معاون رئیس جمهور در دیدار با سفیر امریکا در کابل گفته که در پی افزایش خشونت‌ها و بن بست در مذاکرات اعتماد مردم به صلح آسیب دیده است.
 
راس ویلسن، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، امروز (سه شنبه) با سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری دیدار و در مورد مسائلی مانند روند صلح و افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، بحث و تبادل نظر کرد.
 
سفیر امریکا گفت که صلح و امنیت دو اولویت اساسی ایالات متحده در افغانستان است و در هر دو مورد تلاش صورت می‌گیرد تا در هماهنگی با دولت افغانستان به مراحل خوبی برسیم.
 
معاون دوم رئیس جمهور نیز در این دیدار گفت که با افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافقنامه میان ایالات متحده و گروه طالبان و نیز در پی بهانه تراشی‌های گروه طالبان در مذاکرات و به رکود کشاندن گفتگوهای مستقیم، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح در حال افزایش است.
 
وی افزود که برداشت عمومی هم در میان مردم و هم درسطح رهبری حکومت افغانستان این است که بسیاری از مواد توافقنامه دوحه از سوی طالبان نقض گردیده و این گروه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و به همین خاطر به جای اینکه خشونت‌ها کاهش یابد، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
 
دانش گفت که "تعهد طالبان و وعده ایالات متحده به حکومت افغانستان این بود که با رهایی پنج هزار تن از زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و ولسوالی ها صورت نگیرد، اما متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش خشونت و حملات تروریستی در بیش از بیست ولایت افغانستان هستیم."
 
معاون رئیس جمهور هم چنین یادآور شد که یکی از مواد توافقنامه، قطع همکاری گروه طالبان با گروه‌های تروریستی به خصوص القاعده بود که در روزهای اخیر با کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی به اثبات رسید که همه گروه‌های تروریستی در هر جایی که حضور داشته‌اند هم چنان فعالیت دارند و این مساله نقض صریح توافقنامه دوحه است.
 
او تاکید کرد که نقض مکرر و آشکار مواد توافقنامه قطر و عدم پای بندی به تعهدات از سوی گروه طالبان مردم را مأیوس کرده و روند صلح را نیز به گونه جدی آسیب زده است.
 
استاد دانش گفت که حملات تروریستی اخیر با انگیزه‌های مذهبی و سرکوب مردم هزاره و شیعه صورت گرفته است و این در حالی است که این مردم به آموختن علم و حرکت‌های مدنی باور کامل دارند و تا کنون هیچ‌گونه حرکت افراط گرایانه و تعصب آمیز نداشته‌اند و از لحاظ مذهبی نیز با همه هموطنان روابط نیک و حسنه دارند.
 
وی افزود که اگر مردم از روند گفتگوها و تحقق یک صلح پایدار ناامید شوند و کشتار هدفمند مردم توسط گروه‌های تروریستی ادامه یابد، ممکن است حرکت‌های افراطی از نوعی دیگر گسترش پیدا کند و زمینه برای مداخلات بیشتر خارجی فراهم گردد که این موضوع برای ما هم نگران کننده است و هم بسیار خطرناک خواهد بود.

  پربازدید ترین