• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیامد حضور عربستان برای منطقه فقط تروریزم است

پیامد حضور عربستان برای منطقه فقط تروریزم است

نماینده پارلمان عراق گفت که عربستان سعودی برای کشورش چیزی جز تروریزم و عناصر انتحاری به ارمغان نیاورده است.

مازن الفیلی نماینده فراکسیون «النهج الوطنی» یکشنبه شب در گفت وگو با خبرگزاری «العهد» از سرمایه گذاری عربستان سعودی در عراق ابراز نگرانی کرده گفت: ریاض تنها تروریزم و عناصر انتحاری به عراق صادر کرده است.

وی گفت: نگرانی درخصوص سرمایه گذاری عربستان در صحرای عراق وجود دارد؛ بویژه که ریاض در طول سالهای گذشته تروریزم و عاملان انتحاری به عراق صادر کرد.

الفیلی افزود: فرصت دادن به عربستان برای حضور در منطقه ای که روزنه امنیتی دارد، تهدیدی برای ولایات جنوب و مرکز عراق به شمار می رود.

این نماینده پارلمان عراق خاطرنشان ساخت: عربستان مساحت گسترده ای دارد که می تواند از آن بهره برداری کند اما اصرار این کشور برای سرمایه گذاری در عراق بیش از مقاصد اقتصادی، مقاصد سیاسی دارد.

به دنبال انتشار گزارش های از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های ولایات الانبار، نجف، المثنی و بصره به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در آنها، تردیدها در بغداد نسبت به عواقب اقتصادی و سیاسی این اقدام بالا گرفته است.

تاکنون تعدادی از رهبران و شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق مواضع تندی علیه تلاش سعودی ها برای سرمایه گذاری کلان در کشورشان گرفته و نسبت به تبعات اقتصادی و سیاسی و حتی امنیتی این سرمایه گذاری سعودی ها هشدار داده اند.

شیخ «قیس الخزعلی» سرمنشی «عصائب اهل الحق» عراق در بیانیه ای با اشاره به اینکه ریاض سابقه طولانی در آسیب زدن به امنیت و ثبات عراق دارد، افزوده است که همزمانی اعلام آمادگی سعودی ها برای سرمایه گذاری کلان در عراق با سیاست عادی سازی با اسرائیل که در منطقه با حمایت ریاض همراه شده، باعث شده است که نسبت به نیت های پنهانی سعودی ها در عراق تردید شود.

علی الاسدی رئیس شورای سیاسی جنبش اسلامی النجباء نیز در پیامی توئیتری نوشته است: این سوال در افکار عمومی عراق مطرح شده است، چه زمانی دخالت‌ های سعودی بر اساس خیرخواهی و دیپلماسی و با هدف حفظ منافع عراق و خون عراقی ‌ها بوده‌ است؟

وی افزود: بهتر بود عربستان به خانواده‌های قربانیانِ موترهای بمب‌گذاری‌ شده و انتحاری‌ها در مناطقی که ادعا و قصد سرمایه‌گذاری دارد، غرامت پرداخت کند.

«ائتلاف دولت قانون» در عراق نیز به نوبه خود حضور عربستان در عراق را دارای تبعات خطرناکی بر امنیت و حاکمیت این کشور داشته است.

  پربازدید ترین