• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا هیچ اشتباهی در افغانستان مرتکب نشده و هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند!

آمریکا هیچ اشتباهی در افغانستان مرتکب نشده و  هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند!

واقعیت قضیه این است که نه حکومت افغانستان پیش آمریکایی ها حیثیت حقوقی دارد و نه طالبان! بل این منافع آمریکا است که همه چیز را رقم می زند. آمریکایی ها هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند.

از زمان تامین تجهیزات و سلاح مجاهدین در زمان جهاد علیه روس ها گرفته تا مداخله نظامی و آخرین مرحله توافق سیاسی با طالبان، آمریکا هیچ اشتباه بزرگ و خطای جبران ناپذیری را مرتکب نشده و تمامی امور در افغانستان تحت کنترول نظامیان و سیاسیون آمریکایی بوده است.

آمریکا در راستای منافع خود نه تنها افغانستان که دیگر کشورها را نیز به خاک و خون کشانیده در پی غارت منابع اولیه و معدنی و سوخت کشورهای دیگر، زمینه جنگ و ناامنی را در آن کشورها بوجود آورده است.

کسی نیست از آمریکایی ها بپرسد که اگر طالبان تروریست نبودند، چرا حکومت آنان را با حملات خود سرنگون کردید بظاهر بیست سال در مقابل شان جنگیدید و اگر تروریست بوده و هستند چرا امروز با آنان از در مذاکره درآمده اید و آنان را به رسمیت می شناسید؟

آمریکایی ها و دیگر خارجی ها همواره بر ایجاد توازن میان نیروهای جنگی مقابل هم تاکید داشته اند. در حالیکه این توازن به ضر ملت و باعث تداوم جنگ شده است. بارها آمریکایی ها بر تجهیز و تسلیح و نجات مخالفان حکومت افغانستان اعتراف کرده اند و علت آن را ایجاد توازن جنگی اعلام داشته اند در حالیکه در طرف دیگر قضیه حکومت افغانستان را نیز از جانب آنان تامین شده است.

در این میان واقعیت قضیه این است که نه حکومت افغانستان پیش آمریکایی ها حیثیت حقوقی دارد و نه طالبان! بل این منافع آمریکا است که همه چیز را رقم می زند. اگر منافع آمریکا ایجاب کند که طالبان تقویت شوند و یا داعش از سوریه و عراق به افغانستان آورده شده و در هماهنگی با طالبان و دیگر گروه های مسلح جابجا گردد این اتفاق بدون درنظرداشت موقعیت مکانی افغانستان و مردم بیچاره آن می افتد و چنانچه منافع آمریکایی ها ایجاب کند که حکومت افغانستان در برخی مواقع تقویت شود، بازهم این امر انجام می پذیرد.
پس آنچه مهم است منافع سیاست های مزورانه آمریکایی است نه منافع کشورها و ملت های دیگر!

آمریکایی ها هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند و همانگونه که بارها اعلام کردند منافع شان مهمتر از همه چیز برای شان است. پس طبیعی است که ترامپ بگوید پس از بیرون شدن ما از افغانستان ممکن است طالبان حکومت را بگیرند. در حقیقت این یک چراغ سبز برای طالبان بود که ما کاری به شما نداریم می توانید به حکومت افغانستان حمله کنید و دولت را بگیرید.

دو اصل اساسی در سخنان ترامپ مشهود بوده است. اول اینکه منافع اقتصادی آمریکا برایش اولویت دارد. چنانچه بخاطر حفظ منافع آمریکا به همه قراردادهای قبلی پشت پا زد و با هر کس و ناکس حاضر به مذاکره شد و همه تعهدات جهانی و منطقه ای و بین المللی را نادیده گرفت.

دوم اینکه اعلام داشت، پول آمریکا را به آمریکا بر می گردانم و این کار را با غارت دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق و افغانستان انجام داد. آمریکایی ها اعلام کردند که تا کنون هشتصد میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده اند، از عراق و سوریه نفت می برند و از افغانستان منابع دست نخورده و ناب و مواد معدنی کمیاب را....

از زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، بیش از ده بار بحث خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به میان آمده و تعدادی هم از نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورشان بازگشتند اما سپس دوباره تعدادی تازه نفس بجای آنان وارد افغانستان شدند.

در سال 2005 در زمان زمامداری کرزی، میان دولت افغانستان و آمریکا توافقی بوجود آمد که نظامیان آمریکایی در برخی از پایگاه های خود در افغانستان تا 50 سال دیگر حضور داشته باشند.
اما طرح ایجاد یک پایگاه دایمی را قبلا یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی مطرح کرد. لیندسی گراهام در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، ایجاد چند پایگاه نظامی دایمی در افغانستان، ارتش آمریکا را در مقابل طالبان بیمه خواهد کرد.
ایجاد پایگاه های دایمی آمریکا در افغانستان در حالی مطرح شد که دولت آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2014 میلادی، حضور نظامی اش را از افغانستان پایان می بخشد.
این پایان دادن به حضور نظامی آمریکا به معنی خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان نبوده است و این ساده انگاری است که اگر باور کنیم نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک می کنند.

همسایگی افغانستان با ایران، روسیه، چین و پاکستان اهمیت استراتژیک کشور را برای آمریکا پر رنگ تر نموده است.
با این اوصاف، ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در افغانستان از این دیدگاه قابل بررسی است.
پایگاه های دایمی نظامیان آمریکایی در افغانستان که به معنی تسلط و کنترول است، نه تنها به منافع ملی ما کمک نخواهد کرد، بل در دراز مدت محدودیت ما را در رابطه با همسایگان تقویت می کند و این به نفع افغانستان نیست.

طرح صلح افغانستان نیز یک پروژه است که در نهایت به نفع آمریکایی ها با آمدن پروژه ای دیگر، به پایان می رسد و مردم همانند دیگر پروژه های آمریکایی ناامید از صلح در انتظار طرح دیگری خواهند نشست زیرا تا جریانی که مردم را بسوی ایستادگی مقابل آمریکایی ها دعوت کند، ایجاد نشود این روند بخودی خود بجایی نخواهد رسید و آمریکایی ها دقیقا همین روند را مسدود کرده و همه سران را آلوده کرده اند تا به این زودی ها جریان واقعی ضد آمریکایی در افغانستان سربلند نکند.

  پربازدید ترین