• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار سازمان ملل درباره آغاز «شمارش معکوس تا فاجعه در یمن»

هشدار سازمان ملل درباره آغاز «شمارش معکوس تا فاجعه در یمن»

مدیر «برنامه جهانی غذا» در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره «شمارش معکوس برای فاجعه در یمن» هشدار داد و معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه کمک فوری به یمنی‌ها را خواستار شد.

مدیر «برنامه جهانی غذا» و معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت وخیم یمن به ویژه قحطی و گرسنگی در این کشور هشدار دادند.

به گزارش الجزیره، سازمان ملل یک بار دیگر درباره احتمال مواجهه میلیون‌ها مرد، زن و کودک یمنی با قحطی هشدار داد و خواستار کمک مالی کشورهای جهان برای جلوگیری از این فاجعه شد.

«دیوید بیسلی» مدیر برنامه جهانی غذا، شاخه کمک غذایی سازمان ملل و بزرگ‌ترین نهاد انسانی جهان در زمینه رفع گرسنگی به همراه «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت درباره وضعیت وخیم یمن به ویژه قحطی پیش رو در این کشور جنگ‌زده هشدار دادند.

مدیر برنامه جهانی غذا در این نشست درباره وضعیت یمن گفت: «ما هم اکنون در یک شمارش معکوس به سمت فاجعه قرار داریم. ما قبلا هم اینجا (نشست شوریا امنیت سازمان ملل) بوده‌ایم...ما تقریبا قبلا این نمایش برای جلب توجهات (برای رفع مشکلات یمن) را انجام دادیم. ما آن زمان هم زنگ هشدار را به صدا در آوردیم».

سازمان ملل پیش از این اعلام کرد، یمن با بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان مواجه است و 80 درصد از جمعیت 30 میلیونی این کشور نیازمند کمک‌های خارجی هستند.

بنا بر گزارش الجزیره، نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که در نتیجه مداخله نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 تا کنون در یمن، بیش از 100 هزار نفر شامل افراد نظامی و غیرنظامیان کشته شده‌اند.

مدیر برنامه جهانی غذا در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد: «اگر ما انتخاب کنیم که روی خودمان را از (یمن) برگردانیم، هیچ شکی در ذهن من نیست که یمنظرف کمتر از چند ماه به درون یک قحطی ویرانگر سقوط خواهد کرد».

«مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی که اواخر سال 2017 درباره احتمال مواجهه یمن با «بزرگ ترین قحطی جهان» هشدار داده بود، در نشست شورای امنیت سازمان ملل از موفقیت در زمینه مقابله با آن قحطی خبر داد اما درباره قحطی پیش رو در یمن شدیدا هشدار داد.

لوکاک گفت: «ما دو سال قبل، جلوی قحطی را گرفتیم. در حال حاضر ارائه کمک‌های مالی بیشتر، سریع‌ترین و موثرترین راه برای  حمایت از تلاش‌های کنونی به منظور جلوگیری از قحطی است».

این مقام امدادی هشدار داد، سازمان ملل سال جاری با کسب 1.5 میلیارد دلار، کمتر از نیمی از کمک‌های مالی مورد نیاز برای ارائه کمک‌های امدادی مورد نیاز در یمن دریافت کرده است در حالی که سال گذشته 3 میلیارد دلار دریافت کرده بود.

وی هشدار داد: «وقتی به این موضوع فکر می‌کنم که معنای قحطی (در یمن) چه خواهد بود، واقعا درک این را ندارم که بفهمم چرا نمی شود کاری بیشتر برای جلوگیری کردن از آن انجام شود».

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی درباره تبعات و آثار قحطی در یمن افزود: «این یک مرگ وحشتناک و دردناک است...اینطور نیست که یمنی‌ها دارند "گرسنه می‌شوند" بلکه آنها دارند از گرسنگی می‌میرند».

به رغم هشدارهای مکرر نهادهای امدادی ‌بین‌المللی درباره وضعیت انسانی ناگوار یمن، حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده به یمنی‌ها که از فروردین ماه 1394 آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

  پربازدید ترین