• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش مذبوحانه آل سعود برای ترغیب ترامپ به جنگ با ایران

تلاش مذبوحانه آل سعود برای ترغیب ترامپ به جنگ با ایران

ملک سلمان؛ پادشاه سعودی روز پنجشنبه از قدرت های جهانی خواست تا "موضع قاطعی" در برابر برنامه های اتمی و موشکی و سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنند.

در حالی که دولت ترامپ موضع سختگیرانه ای علیه دولت و مردم ایران اتخاذ کرده بود، جو بایدن گفته است که امریکا را به برجام بر می گرداند.

سلطان سعودی در سخنرانی سالانه خود در مجلس مشورتی این رژیم گفت: "پادشاهی سعودی از جامعه جهانی می خواهد تا موضع قاطعی نسبت به رژیم ایران اتخاذ کنند."

سلمان تاکید کرد که "موضع قاطعانه جهانی باید متضمن آن باشد که از دستیابی رژیم ایران به سلاح های کشتار جمعی، توسعه برنامه موشکی بالستیکی و تهدید صلح و امنیت توسط ایران جلوگیری خواهد شد."

سخنرانی ضد ایرانی سلطان سعودی و فراخوان ضمنی او از قدرت های غربی برای حمله به تأسیسات نظامی و هسته ای جمهوری اسلامی ایران، پیش از آنکه نشانگر نگرانی های جدی رژیم ریاض از آنچه نقش «بی ثبات کننده ایران در خاور میانه» می خواند باشد، بیان کننده سرخوردگی، ناامیدی و فشار شدیدی است که ریاض با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا احساس می کند.

رژیم ریاض از حامیان جدی ترامپ بود و مثل طالبان، دعا می کرد که او در انتخابات برنده شود تا یک دوره دیگر، رییس جمهور امریکا باقی ماند. این رویداد از جهات بسیاری به نفع رژیم سعودی بود.

یکی اینکه ترامپ و تیم او دشمنی سرسختی با جمهوری اسلامی ایران داشتند. اگر او پیروز می شد، بدون شک رژیم های عربی این اطمینان را به دست می آوردند که در برابر قدرت منطقه ای ایران، یک نیروی بازدارنده قوی وجود دارد که دخالت های آشکار ریاض و دیگر رژیم های عربی دست نشانده امریکا در امور داخلی کشورهای مستقل منطقه را مورد حمایت قرار می دهد.

از سوی دیگر، ترامپ ارتباطات بسیار نزدیک و تنگاتنگی با سران رژیم ریاض برقرار کرده بود. او اگرچه به عنوان یک رییس جمهوری تجارت پیشه، چشم به ذخایر هنگفت مالی و حماقت و سرسپردگی سران عربستان داشت؛ اما از سوی دیگر، شاهزادگان آل سعود هم با تکیه بر این روابط، بقای خود را تأمین و تضمین می کردند و بر دامنه قدرت ضد دموکراتیک و سرکوبگرانه خود در داخل و خارج از عربستان می افزودند.

آنها می دانند که به جز ترامپ، هیچ رییس جمهوری دیگری نمی توانست با پرونده شرم آور و جنایتکارانه سلاخی بی رحمانه جمال خاشقجی؛ روزنامه نگار منتقد بن سلمان، کنار بیاید و بر نقش مستقیم ولیعهد سعودی در آن رویداد تکان دهنده، چشم بپوشد.

همچنین ریاض نخستین مقصد سفر خارجی ترامپ پس از پیروزی در انتخابات بود؛ در حالی که طبق سنت های پیشین، او باید برای تجدید پیمان راهبردی امریکا – انگلیس، راهی لندن می شد؛ اما ترامپ ریاض را برگزید و با سران سعودی، رقص شمشیر برگزار کرد تا به تعبیر خودش آنها را «بدوشد». در نهایت نیز او با یک قرارداد 400 میلیارد دالری از معاملات تسلیحاتی، عربستان را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

همچنین گفته می شود ولیعهد خودکامه سعودی، ارتباطات نزدیکی با جارد کوشنر؛ داماد صهیونیست ترامپ برقرار کرده است؛ کسی که نقش اصلی را در تحمیل پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اسراییل بر رژیم های عربی و مهندسی معامله ننگین قرن داشته است.

ترامپ در عین حال، همکاری های نظامی و اطلاعاتی امریکا را که باراک اوباما با عربستان سعودی در تجاوز نظامی بر ملت مظلوم یمن، قطع کرده بود، دوباره برقرار کرد و چشم خود را بر ابعاد حقوق بشری بسیار تکان دهنده و هولناک این جنگ بست و حتی در برابر تلاش کنگره امریکا برای ممنوعیت و توقف فروش سلاح های امریکایی به عربستان نیز ایستادگی کرد.

این در حالی است که بایدن رسما اعلام کرده است که به حضور امریکا در جنگ یمن، پایان می دهد و در خصوص روابط واشنگتن با ریاض، تجدید نظر خواهد کرد. ضمن آنکه او از تمایل خود برای بازگشت به توافق اتمی با ایران هم سخن گفته است.

بایدن در عین حال، نسبت به پرونده سنگین حقوق بشر در عربستان و دیگر کشورهای عربی، حساس تر عمل خواهد کرد؛ زیرا او خود را در برابر انتقاد رسانه ها و فشار سازمان های حقوق بشری، نسبت به ترامپ، مسئول تر می داند؛ اگرچه انتظار نمی رود که این مسایل، تغییری در روابط پیچیده امریکا با رژیم سرکوبگر سعودی ایجاد کند و ماهیت این رژیم را به نفع مردم عربستان و ملت های منطقه، تغییر دهد.

با این حال، پیروزی بایدن، خبری ناگوار برای سلطان سعودی بود. به همین دلیل، عربستان و چند رژیم عربی دنباله رو آن در منطقه، بسیار دیرتر از دیگران و با تأنی و تأخیر زیاد نسبت به پیروزی بایدن واکنش نشان دادند. حتی در خبرهای غیر رسمی آمده است که بن سلمان، هزینه های مالی دعوای حقوقی ترامپ علیه بایدن درباره تقلب های انتخاباتی را کاملا بر عهده گرفته است.

با اینهمه، صرف نظر از اینکه ترامپ در نهایت، چگونه از قدرت دل خواهد کند، پیروزی بایدن قطعی به نظر می رسد و تصور نمی شود که تغییری در نتایج کلی انتخابات امریکا ایجاد شود.

با این حساب، سلطان سعودی آخرین تلاش های مذبوحانه خود را به کار بسته تا ترامپ را در دو ماه باقیمانده برای حمله به ایران، ترغیب کند. او که می داند چنین رویایی در دوره بایدن هرگز محقق نخواهد شد، در فرصت باقیمانده همه توانش را به کار می گیرد تا ترامپ را متقاعد کند که به ایران حمله کند. رژیم سعودی و امارات و بحرین شاید حتی هزینه های مالی این حمله را نیز قبول کنند.

 اما ترامپ در آینده رییس جمهور امریکا نیست و بعید است بتواند بدون همراهی کنگره، فرماندهان ارتش، متحدان استراتژیک امریکا در اروپا و جهان و تنها به درخواست چند رژیم بدنام عربی، اقدام به یک حمله انتحاری کند.

  پربازدید ترین