• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

دهانشویه می تواند در 30 ثانیه کرونا ویروس را از بین ببرد

 دهانشویه می تواند در 30 ثانیه کرونا ویروس را از بین ببرد

یک مطالعه جدید در انگلیس نشان داد که دهانشویه می‌تواند کووید-‍19 را ظرف 30 ثانیه در آزمایشگاه از بین ببرد.

یافته‌های اولیه – نتیجه تحقیق انجام شده در دانشگاه کاردیف – نشان می‌دهد که دهان‌شویه‌های بدون نسخه حاوی حداقل 0٫07 درصد سیتیل پیریدینیوم کلراید (CPC) “نشانه‌های امیدوارکننده‌ای” از توانایی تخریب ویروس را در محیط آزمایشگاه نشان می‌دهند.

دانشمندان در حال انجام مطالعه، شرایط بینی و دهان را در یک لوله آزمایش بازسازی کرده و از برندهای معمول دهان شویه شامل دنتیل و لیسترین استفاده کردند.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی در حالی که نتایج نشان می‌دهد دهان شویه می‌تواند به از بین بردن ویروس در بزاق کمک کند، اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که این یک درمان موثر برای کووید-‍19 است، زیرا به دستگاه تنفسی یا ریه‌ها نمی‌رسد.

داکتر نیک کلیدون، یک متخصص پریودنتولوژی، به بی بی سی گفت،  “اگر این نتایج مثبت در آزمایش بالینی دانشگاه کاردیف بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد، دهان‌شویه‌های مبتنی بر CPC می‌توانند در کنار شستن دست، فاصله فیزیکی و ماسک زدن، یک افزودنی مهم به روال روزانه مردم باشند. “

داکتر ریچارد استنتون، نویسنده اصلی مطالعه، به این شبکه گفت که تحقیقات جدید از یافته‌های مطالعه جدید دیگری پشتیبانی می‌کنند.

او گفت، “این مطالعه شواهد جدیدی به مطالب در حال ظهور اضافه می‌کند و نشان می‌دهد که چندین دهان شویه معمول در دسترس می‌توانند ویروس کرونای جدید (و سایر ویروس‌های کرونا) را در آزمایشگاه تحت شرایطی که برای تقلید از دهان و بینی طراحی شده‌است، غیرفعال کنند. “

بی بی سی گزارش داد، یک آزمایش بالینی تعیین می‌کند که آیا دهان شویه در بزاق بیماران کووید-‍19 در بیمارستان دانشگاهی ولز تأثیر مشابهی دارد یا نه.

به گفته پروفسور دیوید توماس از دانشگاه کاردیف، این آزمایش هیچ‌گونه راهنمایی در مورد چگونگی جلوگیری از انتقال بیمار به بیمار ندارد، اما می‌تواند به پیشرفت نتایج تحقیقات اولیه کمک کند.

وی گفت: “در حالی که این دهان‌شویه‌ها به طور موثری ویروس را در آزمایشگاه ریشه‌کن می‌کنند، ما باید ببینیم که آیا آنها در بیماران هم موثر هستند یا نه؛ این نقطه تمرکز مطالعه بالینی ما است.”

  پربازدید ترین