• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معنوی نامزد وزیر عدلیه: اداره حقوق باید فعال شود

معنوی نامزد وزیر عدلیه: اداره حقوق باید فعال شود

‌فضل‌احمد معنوی، نامزدوزیر وزارت عدلیه، به روز سه‌شنبه برنامه‌هایش را به اعضای مجلس ارایه کرد. او گفت که وزارت عدلیه برای اشخاص بی‌بضاعت در موضوعات جزایی و برای زنان و کودکان در مسایل مدنی وکیل مدافع تعیین می‌کند تا محاکمه‌ی عادلانه برای‌شان تحقق یابد. به گفته‌ی او، از آن‌جایی که این وزارت مسوولیت حقوقی دارد، آگاهان را برای آگاهی‌دهی مردم به سراسر کشور می‌فرستد. نامزدوزیر وزارت عدلیه هم‌چنان گفت که این وزارت اسناد، مقررات و لوایح را ترجمه و به مجلس ارایه می‌کند. با این‌همه، وی بیان داشت که هنوز هم روند قانون‌گذاری در وزارت عدلیه به شکل قدیمی است و نیاز به نوآوری دارد. به گفته‌ی آقای معنوی، مردم و نخبه‌گان باید در جریان طرح قوانین قرار گیرند و قانون‌گذاری به‌روز شود. او افزود که قانون باید موضوعاتی را احتوا کند که مورد اعتماد شهروندان و نهادهای بین‌المللی و عام‌فهم باشد.

از سویی هم، نامزدوزیر وزارت عدلیه تصریح کرد که اداره حقوق این وزارت باید فعال شود. آقای معنوی بیان کرد، در صورتی که این بخش فعال شود، کار در محاکم کم‌تر می‌شود. او گفت: «ریاست حقوق در واقع یک معبر به طرف محاکم است. هر قضیه حقوقی و مدنی که مطرح می‌شود، ابتدا در این اداره راجع و از طریق مصالحه حل‌و‌فصل شود».

فضل‌احمد معنوی در مجلس گفت که برنامه دارد تا یک تلویزیون برای آگاهی‌دهی حقوقی در همکاری با نهادهای عدلی و قضایی ایجاد کند. او تصریح کرد که کشور از موضوع قاچاق انسان و مهاجرت رنج می‌برد و پدیده «بچه‌بازی» جزو این کار است. آقای معنوی گفت که برنامه دارد تا بساط این پدیده «شرم‌آور» را برچیند و از اعضای مجلس نیز می‌خواهد تا در  این راستا وزارت عدلیه را همکاری کنند.

گفتنی است که پروسه رای اعتماد به نامزدوزیران پس از یک ماه تأخیر آغاز شد. تاکنون نامزدوزیران وزارت‌های دفاع، داخله، خارجه، مالیه، تحصیلات عالی و عدلیه به مجلس فرا خوانده شده‌اند. قرار است امروز چهارشنبه، بیست‌وهشتم عقرب، نامزدوزیران وزارت‌های کار و امور اجتماعی، صنعت و تجارت، حج و اوقاف و تکنولوژی معلوماتی برنامه‌های‌شان را ارایه کنند و احتمال دارد که برای این 10 نامزدوزیر روز پنج‌شنبه صندوق رای گذاشته ‌شود.

  پربازدید ترین