• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تردید مسکو درباره خروج سریع نظامیان آمریکایی از افغانستان

تردید مسکو درباره خروج سریع نظامیان آمریکایی از افغانستان

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در کابل معتقد است با توجه به خارج نشدن کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و احتمال لغو دستورات ترامپ در دوره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، مسئله خروج نیروهای این کشور هیاهو برای هیچ است.

«ضمیر کابالوف» نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین»در افغانستان امروز چهارشنبه گفت سروصدای زیادی درباره اظهارات «دونالد ترامپ» در خصوص خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد، در حالی که این مسئله بعید است که اوضاع را به شکل قابل توجهی در واقعیت تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کابالوف گفت: ترامپ واقعاً قصد دارد نیروها را بیرون بکشد اما علی‌رغم اظهارات قبلی خود، نه همه آن‌ها را و 2500 نیرو باقی خواهند ماند؛ و بگذار اینطور بگوییم که علاقه‌مندان (به ادامه حضور آمریکا) در کابل امیدوارند بایدن بتواند بعد از روی کار آمدن آن (دستور خروج) را لغو کند. بنابراین هیاهو برای هیچ است.

این دیپلمات روس درباره ادعاهای ناتو در خصوص تضعیف وضعیت امنیتی در افغانستان در نتیجه اقدام ترامپ هم ابراز تردید کرد و گفت: باید از استولتنبرگ (دبیرکل ناتو) پرسید آیا حضور ناتو موقعیت را بهبود بخشیده؟ همه چیز در زمان حضور آن‌ها رخ داده پس بهتر است نورافکن‌ها را روی خود بیندازند.

پس از جنجال‌ها به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان تا 20 ژانویه 2021 (اول دلو/بهمن ماه)، «کریستوفر میلر» سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که ترامپ تمامی نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج نمی‌کند.

وبگاه آمریکایی «اکسیوس» در خصوص این خبر گزارش کرد، میلر روز گذشته در جدیدترین اظهارنظر خود تصریح کرد که ایالات متحده سطح نیروهای نظامی خود را تا 15 ژانویه 2021 (26 جدی/دی ماه، کریسمس) در هر دو کشور افغانستان و عراق به دو هزار و 500 نیرو کاهش خواهد داد.

طبق گزارش اکسیوس، ایالات متحده در حال حاضر حدود چهار هزار و 500 نظامی در افغانستان دارد و گرچه وعده پیشین ترامپ برای خروج کامل نظامیان از افغانستان را محقق نمی‌کند اما در هرحال کاهش چشمگیری محسوب می‌شود.

این اظهارات سرپرست پنتاگون در شرایطی مطرح می‌شود که اعلام تصمیم ترامپ برای خروج کامل از افغانستان، واکنش منفی مقام‌های دفاعی و سیاسی آمریکا را به همراه داشت و این تصمیم را تحقیرآمیز و خطرناک توصیف کرده بودند.

دبیرکل ناتو هم روز گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد: «هزینه (پیامد) خروج زودهنگام یا ناهماهنگ (از افغانستان) بسیار بالا خواهد بود».

ترامپ در ماه فوریه سال جاری میلادی، توافقی را با طالبان افغانستان به امضا درآورد که در آن وعده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان داده شده بود که البته خروج نظامیان آمریکایی به پیشروی مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان و تحقق وعده طالبان مبنی بر عدم صدور مجوز به گروههای تروریستی همچون القاعده برای استفاده از افغانستان بعنوان پایگاهی برای حمله به نیروهای نظامی خارجی منوط شده بود. طبق این گزارش، مذاکرات بین‌الافغانی در ماه سپتامبر آغاز شد اما پیشرفت چندانی نداشته است.

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها که بعنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده معرفی شده است، گرچه وعده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را مطرح کرده بود اما تأکید کرده بود که نیروهای مقابله با تروریسم آمریکا همچنان در افغانستان حضور خواهند داشت.

  پربازدید ترین